eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozySezon turystyczny 2010: podsumowanie

Sezon turystyczny 2010: podsumowanie

2010-10-11 12:23

Przeczytaj także: eSKY.pl: podróże Polaków w 2009 r.


Na ile?

fot. mat. prasowe

Długość pobytu

Długość pobytu

Krócej, ale częściej. To teza, która od kilku sezonów dość wyraźnie oddaje sposób postrzegania potrzeb urlopowych polskich podróżników. Raz latem i raz zimą. Czasami nawet częściej niż dwa razy w roku. Takie wybory wpływają na skrócenie czasu naszych letnich przerw wypoczynkowych. Analiza wskazuje, że podobnie jak przed rokiem najchętniej wypoczywaliśmy przez 7 dni. W tym sezonie letnim rezerwacji tygodniowych mieliśmy aż 68 proc. Aż, bo notujemy tu znaczny wzrost rok do roku. W sezonie 2009 takich wyborów dokonało 61 proc. klientów.

Automatycznie straciły wyjazdy 14-dniowe z 30 proc. w roku 2009 na 24 proc. w sezonie 2010. Inne okresy czasowe także straciły, choć tu nie wiele, bo tylko o 1 proc. rok do roku.

Kierunki POP Turystyki

„Egipt, tu wszystko się zaczyna.” Wydaje się, że hasło promujące kraj Faraonów ma w Polsce wyjątkowe uzasadnienie i jak największą słuszność. Mimo, że autorzy z całą pewnością chcieli w nim oddać potęgę kultury i cywilizacji egipskiej, to śmiało mogą je przełożyć także na nowoczesny marketing i turystyczną sprzedaż.

W 2008 roku do Egiptu poleciało 600 tys. Polaków, rok później ze względu na kryzys, tylko 480 tys. Ile będzie w tym roku? Tego jeszcze nie wiadomo, bo podliczanie statystyk trwa, ale patrząc na tendencje w wyborach klientów internetowych można mieć wrażenie, że wyniki będą bardzo dobre. Prognozy kuluarowe mówią o nawet dwucyfrowym wzroście, rok do roku.

fot. mat. prasowe

POP turystyka

POP turystyka

Egipt wciąż prowadzi w zestawieniach i żaden kryzys nie jest mu groźny. W sezonie LATO 2010 plaże Morza Czerwonego wybrało 27 proc. klientów Wakacje.pl i EasyGo.pl. To o 2 proc. więcej niż przed rokiem (2009 – 25 proc.). Beneficjentem sezonu jest też Turcja, która zajęła stabilne drugie miejsce zestawienia, wyprzedzając pogrążoną w wewnętrznych problemach gospodarczych Grecję. Destynacje tureckie wybrało w tym sezonie 20 proc. klientów (2009 – także 20 proc.), a wyspy greckie 19 proc. kupujących (2009 – 20 proc.).

To pierwszy rok od wielu sezonów, kiedy Grecja spada z piedestału. Zazwyczaj ten kierunek potrafił w omawianych 4 miesiącach roku robić wynik podobny do Egiptu. Niestety. Brak pomysłu na pozytywne wzmocnienia komunikacyjne i marketingowe oraz natężenie negatywnych informacji w mediach skutkują znaczącym spadkiem w sprzedaży. Szkoda.

Tunezja zyskała 1 proc. kupujących, ale tabelarycznie obniżyła się na 4 pozycję zestawienia. W tym roku na jej piaszczyste plaże wybrało się 16 proc. portalowych klientów. Na czwartym miejscu znalazła się Hiszpania z 8 proc. udziałem w sprzedaży (2009 – 7 proc.), a na kolejnych miejscach kolejno: Bułgaria 4 proc. (2009 – 5 proc.), Chorwacja 1 proc. (2009 – 2 proc.) i wszystkie inne kierunki łącznie z 1 proc. udziałem w sprzedaży.

Kolejność kierunkowa, rok do roku, nie uległa zatem żadnej zmianie. Zmienił się jedynie udział procentowy poszczególnych beneficjentów sezonu.

Kierunki egzotyczne

Już w podsumowaniu sierpnia Wakacje.pl i EasyGo.pl pisały o wielkim egzotycznym powrocie Dominikany. Okazuje się, że to była dobra prognoza dla 4 miesięcy sezonu letniego. Egzotyka zyskuje głównie jesienią, zimą i wczesną wiosną, ale obniżenie cen w tych kierunkach poskutkowało wzmożonymi wyjazdami także w okresie letnim.
Dominikana w tym sezonie zajęła pierwsze miejsce w parytecie wyborów egzotycznych z wynikiem 20 proc. wyborów. To o 8 proc. więcej niż przed rokiem i awans w zestawieniu z pozycji nr 3 na czoło listy. Drugie miejsce należy do ulubionego afrykańskiego kierunku naszych rodaków, Kenii. W tym sezonie przygodę na sawannie i w buszu czarnej Kenii wybrało 14 proc. kupujących. Przed rokiem to właśnie ten kierunek był nr 1 zestawienia z 19 proc. udziałem w sprzedaży. Na trzecim miejscu znalazła się Tajlandia. Kraj wschodnich kontrastów wybrało w okresie od czerwca do września aż 12 proc. egzotycznie zorientowanych klientów. To skok o jedną pozycję zestawienia w stosunku do ubiegłego roku i 3 proc. zysk w sprzedaży.

poprzednia  

1 2 3 ... 5

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: