Serwisy społecznościowe groźne dla firm
2010-10-14 09:55

Czy pracownicy mogą wykorzystywać media społecznościowe do celów prywatnych? © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Serwisy społecznościowe a biznes
Zalety mediów społecznościowych ważniejsze od ryzyka infekcjiWedług sondażu największe zmartwienia, jakie media społecznościowe przysparzają małym i średnim firmom, to utrata prywatności i danych (74 proc.), zarażenie złośliwymi kodami (69 proc.), spadek produktywności pracowników (60 proc.), uszczerbek na reputacji (50 proc.) oraz problemy z wydajnością/użytkowaniem sieci (29 proc.).
fot. mat. prasowe
Czy pracownicy mogą wykorzystywać media społecznościowe do celów prywatnych?
Czy pracownicy mogą wykorzystywać media społecznościowe do celów prywatnych?
Te obawy nie powstrzymują jednak małych i średnich firm przed czerpaniem korzyści biznesowych z mediów społecznościowych. 78 proc. respondentów korzysta z tych narzędzi w celu wspomagania badań i analizy konkurencyjności, usprawnienia obsługi klienta, realizacji zadań z zakresu public relations i marketingu oraz bezpośredniego generowania przychodów. Facebook jest zdecydowanie najpopularniejszym narzędziem społecznościowym wśród małych i średnich przedsiębiorstw: 69 proc. respondentów ma aktywne konta na tym portalu. Kolejne miejsca zajmują Twitter (44 proc.), YouTube (32 proc.) i LinkedIn (23 proc.).
Facebook najczęstszym źródłem infekcji
Firmy, które doświadczyły infekcji złośliwymi kodami (71,6 proc.) i naruszenia prywatności (73,2 proc.), jako przyczynę wskazywały najczęściej Facebook. Drugie miejsce pod względem infekcji zajął serwis YouTube (41,2 proc.), natomiast Twitter przyczynił się do znaczącej liczby naruszeń prywatności (51 proc.). W przypadku firm, które poniosły straty finansowe w wyniku naruszenia prywatności pracowników, znów najczęściej wskazywanym źródłem strat był Facebook. Kolejne miejsca zajęły serwisy Twitter (38 proc.), YouTube (24 proc.) i LinkedIn (11 proc.).
fot. mat. prasowe
Jaki procent poszczególnych portali społecznościowych najczęściej infekował sieć złośliwym oprogramo
Jaki procent poszczególnych portali społecznościowych najczęściej infekował sieć złośliwym oprogramowaniem lub wirusami?
Aby zminimalizować ryzyko związane z mediami społecznościowym 57 proc. małych i średnich przedsiębiorstw wprowadziło regulaminy dotyczące korzystania z tych serwisów. Spośród nich 81 proc. zatrudnia personel w celu aktywnego egzekwowania tych przepisów. Ponadto 64 proc. firm posiada oficjalne programy szkoleniowe w celu edukacji pracowników w zakresie zagrożeń i korzyści związanych z mediami społecznościowymi. Większość respondentów (62 proc.) zabrania w pracy korzystania z mediów społecznościowych w sprawach prywatnych.
Niedopuszczalne czynności to najczęściej: granie w gry (32 proc.), publikowanie nieodpowiednich treści w serwisach społecznościowych (31 proc.) i instalowanie niedozwolonych aplikacji (25 proc.). Ponadto 25 proc. firm aktywnie blokuje pracownikom dostęp do popularnych serwisów społecznościowych, głównie przez bramy (65 proc.) i/lub usługi hosted web security (45 proc.).
Nieostrożność kosztuje tysiące dolarów
Analiza danych z sondażu wykazała, że 35 proc. zainfekowanych firm poniosło straty ekonomiczne, a ponad jedna trzecia z nich ocenia straty na ponad 5 tys. dolarów.
Informacje o badaniu
Grupa respondentów obejmowała osoby zajmujące się opracowywaniem i/lub egzekwowaniem przepisów związanych z aktywnością w sieci w 315 małych i średnich firm w Stanach Zjednoczonych. Badanie „Wskaźnik Ryzyka Mediów Społecznościowych” dla sektora MŚP zostało przeprowadzone przez firmę Panda Security w okresie od lipca do sierpnia 2010 r. wśród przedsiębiorstw, które nie korzystają z rozwiązań Panda. Badaniem objęto firmy zatrudniające od 15 do tysiąca pracowników. Badanie zostało przeprowadzone w internecie po uprzednim zaproszeniu przez email. Błąd próby: +/- 5,7 dla poziomu ufności 95%.
![Portale społecznościowe a ochrona danych [© stoupa - Fotolia.com] Portale społecznościowe a ochrona danych](https://s3.egospodarka.pl/grafika/portale-spolecznosciowe/Portale-spolecznosciowe-a-ochrona-danych-MBuPgy.jpg)
oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl