Handel detaliczny a kradzież towaru 2010
2010-10-19 11:32
Przeczytaj także: Handel detaliczny a kradzież towaru 2009
Polska na tle Europy i Świata
Straty sieci handlowych w Polsce były równe 1,35% ich przychodów ze sprzedaży – to 20. miejsce na świecie i 9. w Europie jeśli chodzi o wielkość strat detalistów w odniesieniu do obrotów. Wynik co prawda lepszy niż średnia globalna (1,36%) i średnia Europy Środkowej (1,37%) jednak gorszy niż średnia krajów z Europy Zachodniej (1,26%).
W porównaniu z ubiegłym rokiem, detalistom w Polsce udało się obniżyć wielkość strat względem przychodów o 4,9%. To szósty wynik w Europie. Tylko w Słowacji, Wielkiej Brytanii, Włoszech, Grecji i Turcji nastąpiło większe ograniczenie strat. To jednak państwa, w których nastąpiły jedne z największych wzrostów kradzieży w ubiegłym roku.
Inwestycje w ochronę i infrastrukturę antykradzieżową opiewały w Polsce na kwotę 237 mln EUR. W połączeniu z 970 mln EUR strat powstałych z kradzieży daje to całkowity koszt obsługi zdarzeń związanych z kradzieżą w wysokości 1,207 mld EUR. W całej Europie koszty przestępczości w handlu detalicznym wyniosły 36,213 mld EUR. Tym kosztem obciążeni są uczciwi klienci robiący zakupy w sieciach handlowych – po 140,65 EUR na przeciętną europejską godzinę.
Wyniki badania wskazują, że klienci polskich sieci handlowych nadal są jednymi z najuczciwszych w Europie, odpowiadają bowiem za tylko 42,2% strat sieci handlowych. To trzeci wynik na kontynencie, po Słowacji i Rosji. W zeszłorocznym zestawieniu, Polska zajmowała pozycję nr 1, jeśli chodzi o "uczciwość" klientów. Jednocześnie zatrudnieni w sieciach handlowych w Polsce należą do czołówki wśród nielojalnych pracowników. 34,1% całkowitych strat to wynik, który plasuje polskich pracowników na czwartym miejscu w Europie wspólnie z państwami bałtyckimi (Litwa, Łotwa i Estonia sklasyfikowane w raporcie łącznie). Pierwsze trzy miejsca pod tym względem zajmują natomiast kolejno Wielka Brytania, Rosja i Słowacja.
Niepokojącym sygnałem dla zarządzających sieciami handlowymi w Polsce może być również stosunkowo duży udział nieumyślnych wewnętrznych pomyłek. W tej kategorii też znajdujemy się w czołówce kontynentu z prawie 18%-owym udziałem pomyłek w całkowitych stratach handlowców. Jeśli zaś chodzi o kradzieże ze strony nieuczciwych dostawców, znajdujemy się w połowie stawki w Europie. Wynik 6,20% jest dokładnie równy średniej dla całego kontynentu. Pod tym względem prezentujemy się znacznie lepiej niż reszta krajów z naszego regionu. Szczególny problem z nieuczciwymi dostawcami mają kraje bałtyckie, w których odpowiadają oni za blisko 9% strat detalistów. To najwięcej w Europie.
Informacje o badaniu
Światowy Raport o Kradzieży w Handlu Detalicznym (Global Retail Theft Barometer; GRTB) to największe na świecie kompleksowe opracowanie dotyczące zjawiska strat w handlu detalicznym w skali globalnej. Czwarta edycja raportu została ponownie przygotowana przez brytyjski instytut Centre for Retail Research (CRR) i obejmuje obejmuje okres dwunastu miesięcy, od 1 lipca 2009 do 30 czerwca 2010 roku. Przedstawia zjawisko kradzieży w poszczególnych państwach i regionach geograficznych, jak również najnowsze trendy w zakresie zarządzania stratami i inwestycji w infrastrukturę antykradzieżową. Do badania przystąpiły 1103 sieci detaliczne z 42 państw. Ich łączne przychody ze sprzedaży są równe 873,8 mld USD. W tym roku po raz pierwszy w badaniu uwzględniona została Rosja, a dane jej dotyczące umieszczono w części poświęconej Europie.
Do pobrania:
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl