Centra handlowe w Europie I poł. 2010 r.
2010-10-26 00:20
Przeczytaj także: Centra handlowe przed wyzwaniami
Jak czytamy w raporcie, we Włoszech wyniki za lata 2010 i 2011 dotyczące planowanej powierzchni wskazują na ograniczenie aktywności deweloperskiej o 25-30%, biorąc pod uwagę 10-letnią średnią podaż roczną, jednak w porównaniu do innych dojrzałych rynków w Europie Zachodniej poziom aktywności deweloperskiej raczej się nie zmienia. Ilość nowoczesnej powierzchni centrów handlowych na jednego mieszkańca powoli osiąga poziom obserwowany na dojrzałych rynkach nieruchomości handlowych takich jak Wielka Brytania oraz Francja.
INWESTYCJE W I POŁ. 2010 r.
fot. mat. prasowe
Centra handlowe - GLA (mkw.) na 1.000 mieszkańców
Zdecydowanie największym projektem oddanym do użytku w pierwszych sześciu miesiącach 2010 r. było centrum handlowe Vegas w Moskwie o powierzchni 130.000 mkw. Obiekt został wybudowany przez firmę Crocus International, a jego oficjalne otwarcie nastąpiło w czerwcu br. Deweloper ogłosił także plany realizacji kolejnych dwóch centrów handlowych w okolicy Moskwy działających pod marką Vegas w ciągu najbliższych trzech lat.
GŁÓWNE TRENDY W EUROPIE
Raport wskazuje również, że w pierwszej połowie 2010 r. Rosja odnotowała największą podaż nowej powierzchni centrów handlowych (nieco poniżej 430.000 mkw. GLA), z czego 41% zlokalizowane było w Moskwie. Część deweloperów deklarowała chęć wznowienia projektów, które zostały wstrzymane na początku recesji. Jak dotąd jednak plany te się nie zmaterializowały i na rynku liczba rozpoczętych projektów jest nadal ograniczona.
fot. mat. prasowe
GLA w nowych centrach handlowych w 1 poł. 2010 r. (mln mkw.)
W Bułgarii ukończenie czterech nowych centrów handlowych dostarczyło na rynek ok. 200.000 mkw. GLA. Stanowią one część dużej liczby projektów rozpoczętych jeszcze przed recesją. W czerwcu 2010 r. w budowie znajdowało się 16 obiektów, z których większość ma zostać oddana do użytku przed końcem 2011 r. Jednak ograniczony popyt, wynikający z ostrożnego podejścia handlowców, spowodował, że niektóre nowe centra z trudem znajdują najemców, a część nowo otwartych obiektów ma wysokie wskaźniki pustostanów. Spodziewane podwojenie wielkości podaży do końca 2011 może jeszcze spotęgować ten problem.
Przeczytaj także:
Powierzchnie handlowe w rozkwicie
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
centra handlowe, centrum rozrywkowo-handlowe, obiekty handlowe, powierzchnie handlowe