Zarządzanie jakością w firmie
2010-10-28 13:42
Przeczytaj także: Zarządzanie jakością: rozwój i znaczenie
Rozmowa z pracownikami – przykłady
Korzyści, o jakich możesz powiedzieć pracownikom, przedstawiając zmiany/wdrożenie/doskonalenie systemu jakości:
- większe bezpieczeństwo pracy,
- jasno sformułowane obowiązki,
- sprawniejsza, szybsza praca,
- pewność, że postępuje się dobrze,
- zrozumiała, jasna droga postępowania,
- obiektywna ocena standardów/stanowisk,
- uzyskanie dowodów w przypadku popełniania błędów itp.
Zasada druga – Metody
Dorośli w większości bardzo nie lubią być zaskakiwani. Chcą wiedzieć co ich czeka, dlatego powiedz, co będzie się działo w firmie i uprzedź ich obawy. Wyjaśnij, w zrozumiały sposób, etapy wdrażania zmian i kolejne działania.
- Podaj harmonogram wdrożenia/kroki postępowania.
- Wyjaśnij, jakiego zaangażowania oczekujesz od pracowników/ przełożonego. Kiedy i w jakie działania powinni się włączyć na etapie wdrażania i później, gdy nowy system już będzie funkcjonował.
- Podaj informacje o auditach zewnętrznych i wewnętrznych, szkoleniach.
- Dobrze jest też ustalić z szefem i wyjaśnić pracownikom ich odpowiedzialność i uprawnienia w systemie zarządzania na etapie projektowania, nadzoru i doskonalenia.
- Wskaż pracownikom osobę kontaktową, odpowiedzialną za udzielanie informacji, jej e-mail i telefon. Ustal zasady współpracy i zadawania pytań.
- Określ z szefem zasady finansowania twoich działań. Przedyskutuj szacowane koszty projektu. Pamiętaj, że wdrożenie systemu zarządzania to nie tylko koszt szkoleń i doradztwa. Do kosztów na tym etapie należy zaliczyć również czas pracy pracowników zaangażowanych w projekt. Pamiętaj, że kiedy zgłaszasz zapotrzebowanie na danego pracownika odrywasz go od bieżącej pracy. Jego szef tego naprawdę nie lubi.
Obawę przed nowym zadaniem skutecznie zmniejsza jasna instrukcja postępowania, wyjaśniająca kolejne kroki.
Zasada trzecia – Oczekiwania
Znasz swoją firmę, ludzi, ich reakcje. Dlatego zastanów się, jakie ich zachowania mogą ci ułatwić lub utrudnić realizację wyznaczanych zadań. Jeśli już wiesz, czego oczekujesz od przełożonych i pracowników, powiedz o tym wprost. Nie zakładaj, że się sami domyślą, bo w sytuacji problemowej możesz usłyszeć:
- ze strony szefa: „nie wiedziałem, że tego oczekujesz”, „pierwsze słyszę, że się na to zgodziłem”, „trzeba było mnie uprzedzić” itd.,
- a ze strony pracowników – „nie wiedziałem, że to takie ważne”, „nie mówiłeś o tym wcześniej”, „nie wiedziałem, że nie wolno” itd.
- Jakich nowych zachowań będziesz oczekiwał od pracowników/ szefa?
- O zaprzestanie jakich zachowań prosisz?
W zrozumiały sposób wskaż konkretne zachowania. Pod takimi ogólnikami, jak: „zaangażowanie”, „odpowiedzialność”, „wsparcie” każdy zrozumie coś innego. Jedna osoba uzna się za zaangażowaną, gdy zostanie kilkakrotnie w pracy po godzinach, inna, gdy wychodzi nawet przed czasem, ale osiągnie zamierzony efekt. Jak widzisz, nieprecyzyjne określanie swoich oczekiwań może powodować zamieszanie.
- ZAANGAŻOWANIE . Zamień słowa: „potrzebuję Waszego zaangażowania” na „potrzebuję, abyście poświęcili 2 godziny tygodniowo na pracę nad systemem jakości”.
- ODPOWIEDZIALNOŚĆ . Zamiast powiedzieć „zachowujcie się odpowiedzialnie” wymień: „oczekuję od was terminowej realizacji zadań, stosowania się do procedur i natychmiastowego zgłaszania błędów”.
- WSPARCIE . W rozmowie z szefem zastąp słowo „wsparcie” prośbą o „uczestnictwo w najważniejszych zebraniach”, „zgodę na wydatki na…”.
Przeczytaj także:
Zewnętrzny audyt logistyczny - co warto o nim wiedzieć?
![Zewnętrzny audyt logistyczny - co warto o nim wiedzieć? [© Andrey Popov - Fotolia.com] Zewnętrzny audyt logistyczny - co warto o nim wiedzieć?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/audyt-logistyczny/Zewnetrzny-audyt-logistyczny-co-warto-o-nim-wiedziec-208384-150x100crop.jpg)
oprac. : Difin S.A.