Koniunktura konsumencka VII-IX 2010
2010-10-26 13:27
W III kwartale 2010 r. zanotowano niewielkie pogorszenie nastrojów konsumenckich - poinformował Główny Urząd Statystyczny. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący bieżące tendencje konsumpcji indywidualnej, ukształtował się na poziomie -16,1 p.proc. i był niższy 0,7 p.proc. niż w poprzednim kwartale, ale wyższy o 4,4 p.proc. niż przed rokiem.
Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka IX 2010
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący tendencje konsumpcji indywidualnej oczekiwanej w najbliższych miesiącach, w III kwartale 2010 r. zmniejszył się o 1,1 p.proc. w stosunku do II kwartału, ale wzrósł o 7,4 p.proc. w stosunku do roku ubiegłego i osiągnął poziom –21,7 p.proc.Zaobserwowane w III kwartale 2010 r. pogorszenie nastrojów konsumenckich było wynikiem zarówno pozytywnych jak i negatywnych zmian poszczególnych czynników wpływających na kształtowanie się tendencji konsumenckich gospodarstw domowych.
W III kwartale 2010 r. wskaźnik ocen zaistniałych zmian w sytuacji finansowej gospodarstw domowych (które miały miejsce w ostatnich 12 miesiącach) nie zmienił się i ukształtował się na poziomie –16,5 p.proc. i był wyższy o 1,0 p.proc. niż w analogicznym kwartale poprzedniego roku.
Wskaźnik ocen oczekiwanych zmian sytuacji finansowej gospodarstw domowych (w najbliższych 12 miesiącach) w III kwartale 2010 r. ukształtował się na poziomie –7,9 p.proc. i był niższy o 2,4 p.proc. niż w poprzednim kwartale. W porównaniu od poziomu w III kwartale 2009 r. wskaźnik ten był wyższy o 0,9 p.proc.
W okresie ostatnich kilku kwartałów nastąpiły także istotne zmiany w konsumenckich ocenach kierunków rozwoju sytuacji gospodarczej kraju.
Wskaźnik ocen osiągniętych zmian w sytuacji gospodarczej kraju (które miały miejsce w ostatnich 12 miesiącach) ukształtował się w III kwartale 2010 r. na poziomie –28,3 p.proc. i był wyższy niż w poprzednim kwartale o 1,4 p.proc., a w stosunku do III kwartału poprzedniego roku — o 11,6 p.proc. Osiągnięta w III kwartale 2010 r. wartość tego wskaźnika jest najwższą wartością po IV kwartale 2008 r.
Natomiast wskaźnik ocen oczekiwanych zmian sytuacji gospodarczej kraju (w najbliższych 12 miesiącach) w III kwartale 2010 r. zmniejszył się o 5,0 p.proc., ale w porównaniu do III kwartału był wyższy o 2,3 p.proc.
W III kwartale 2010 r. odnotowano dalszą poprawę ocen przyszłej sytuacji na rynku pracy: Wskaźnik obaw przed wzrostem poziomu bezrobocia (w okresie najbliższych 12 miesięcy) zmniejszył się o 1,9 p.proc., ale osiągnięty poziom tego wskaźnika jest w dalszym ciągu na dużo niższym poziomie niż w IV kwartale 2008 r.
W III kwartale 2010 r., podobnie jak w kilku poprzednich kwartałach, poprawiały się także oceny obecnych warunków dokonywania ważnych zakupów przez gospodarstwa domowe. Wskaźnik ocen konsumenckich w tym zakresie poprawił się o 1,8 p.proc. i osiągnął wartość –8,7, w dalszym ciągu niższą niż w IV kwartale 2008 r. Notowane w II półroczu 2009 r. i trzech kolejnych kwartałach 2010 r. tendencje konsumenckich ocen dokonywania ważnych zakupów wskazują, że dynamika zakupu dóbr trwałego użytku na wyposażenie gospodarstw domowych może kształtować się na coraz wyższym poziomie.
W III kwartale 2010 r. zaobserwowano także dalszą poprawę konsumenckich ocen możliwości oszczędzania pieniędzy (w okresie najbliższych 12 miesięcy) przez gospodarstwa domowe. Wskaźnik ocen zwiększył się o 1,0 p.proc. w stosunku do poprzedniego kwartału i osiągnął poziom –30,1 p.proc. – najwyższy z dotychczas notowanych w badaniach tendencji nastrojów konsumenckich.
Przeczytaj także:
Koniunktura konsumencka XII 2010
![Koniunktura konsumencka XII 2010 [© Scanrail - Fotolia.com] Koniunktura konsumencka XII 2010](https://s3.egospodarka.pl/grafika/koniunktura-konsumencka/Koniunktura-konsumencka-XII-2010-apURW9.jpg)
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl