Polkomtel: 245 mln zł zysku
2004-09-07 14:16
W drugim kwartale 2004 r. Polkomtel zwiększył zysk o 14,6% do poziomu 245,3 mln zł. Przychody operatora wyniosły natomiast 1,4 mld zł. W badanym okresie spółka pozyskała 164 tys. klientów abonamentowych.
Przeczytaj także: Wyniki Polkomtel S.A. 2004r.
W drugim kwartale 2004 r. baza klientów abonamentowych Polkomtela zwiększyła się o 164 tys. osób. Z usług Simplus w drugim kwartale bieżącego roku korzystało blisko 30% więcej użytkowników niż w drugim kwartale minionego roku. W pierwszej połowie 2004 roku sieć pozyskała 516,2 tys. nowych klientów, co odpowiada wzrostowi o 116% w porównaniu z pierwszą połową roku ubiegłego.Z dużym zainteresowaniem rynku spotkała się nowa oferta mixPlus. Jak podają przedstawiciele spółki wprowadzona na początku czerwca br. usługa, przyciągnęła kilkaset tysięcy użytkowników, ponad pięciokrotnie więcej niż planowano.
Przychody Polkomtela w drugim kwartale 2004 roku wyniosły 1 401,6 mln zł, czyli o 111,6 mln zł (8,6%) więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego (1 290,1 mln zł). Dochód w pierwszej połowie 2004 roku wzrósł do 2 724,1 mln zł, czyli o 231,5 mln zł (9,3%) więcej niż w pierwszej połowie 2003 roku (2 492,6 mln zł). Wzrost przychodów był przede wszystkim wynikiem wzrostu liczby klientów, a także ciągłego poszerzania pakietu usług pozagłosowych i ich intensywniejszego wykorzystywania przez klientów. Wzrost przychodów z tytułu tych usług wyniósł 18% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.
Zysk netto w drugim kwartale 2004 roku osiągnął 245,3 mln zł, czyli 14,6% więcej niż w tym samym okresie roku 2003 (214,1 mln zł). Zysk netto w pierwszej połowie 2004 roku wyniósł 427,7 mln zł, czyli 44% więcej niż w pierwszej połowie 2003 roku (297 mln zł).
Koszty sprzedaży i koszty operacyjne wyniosły w drugim kwartale 2004 roku 1 114,2 mln zł, czyli o 175,3 mln zł (18,7%) więcej niż w tym samym okresie w roku 2003 (938,9 mln zł). Koszty sprzedaży i koszty operacyjne wyniosły w pierwszej połowie 2004 roku 2 174,6 mln zł, czyli o 299,4 mln zł (16%) więcej niż w tym samym okresie 2003 roku (1 875,2 mln zł). Wzrost kosztów sprzedaży był związany przede wszystkim z intensywnym programem pozyskiwania nowych klientów oraz wyższym kosztem utrzymania dotychczasowych. Wzrost ten jest częściowo kompensowany przez redukcję kosztów ogólnych w pierwszej połowie 2004 roku, szczególnie w obszarze kosztów ubezpieczeniowych i administracyjnych (o ponad 28%), utrzymania systemów IT (o ponad 14%), kosztów windykacji i złego długu (o 45%). Zoptymalizowano również koszty reklamy i koszty powiązane bezpośrednio z obsługą klienta.
Pod koniec drugiego kwartału 2004 roku liczba użytkowników sieci wyniosła 6 004,3 tys., czyli o 25,4% więcej niż na koniec drugiego kwartału roku poprzedniego (4 789,3 tys.). Z usługi abonamentowej korzystało 2 794,1 tys., a z usługi Simplus 3 210,2 tys. klientów - wzrost odpowiednio o 21,3% i 29,2% w stosunku do porównywalnego okresu roku poprzedniego.
Całkowite zadłużenie bankowe firmy Polkomtel S.A. wyniosło na koniec drugiego kwartału 2004 roku 1 030,0 mln zł, o 1,5% więcej w porównaniu z końcem drugiego kwartału 2003 roku (1 014,6 mln zł). Spółka spłaciła pożyczkę od akcjonariuszy w kwocie 500 mln zł w grudniu 2003. Wskaźnik dług/EBITDA (według wyliczeń Polkomtela) osiągnął pod koniec drugiego kwartału 2004 roku poziom 0,57 i był o 7,5% wyższy w porównaniu z końcem pierwszego kwartału 2003 roku (0,53).
W drugim kwartale 2004 roku Polkomtel zainwestował 216,4 mln zł, czyli o 26,2% więcej niż w drugim kwartale 2003 roku (171,5 mln zł). W pierwszej połowie 2004 roku Polkomtel S.A. zainwestował 361,1 mln zł, o 11,2% więcej niż w pierwszej połowie 2003 roku (324,6). Od początków działalności Spółki w 1996 roku Polkomtel S.A. zainwestował w budowę sieci 6,7 mld zł (kwota ta nie obejmuje opłat koncesyjnych).
Spółka oczekuje dalszego wzrostu przychodów, a także polepszenia wskaźnika EBITDA oraz wyniku finansowego netto. Polkomtel przewiduje wzbogacanie oferty produktowo-usługowej dla różnych segmentów rynku – od młodych użytkowników Simplusa po klientów korporacyjnych. Rosnąć będzie znaczenie usług wykorzystujących transmisję danych, co powinno prowadzić do wzrostu bazy abonenckiej. Ponadto na wielkość bazy w drugiej połowie roku będzie mieć wpływ nowo wprowadzony produkt Sami Swoi.
Akcjonariuszami Polkomtel S.A. są: KGHM Polska Miedź S.A., PKN Orlen S.A., TDC A/S i Vodafone Americas Inc. – po 19,61% akcji, PSE S.A. – 16,05% oraz Węglokoks S.A. – 4,0%, Tel-Energo S.A. – 1,01% i TelBank S.A. – 0,5%. Kapitał akcyjny spółki wynosi 2, 05 mld zł.
Przeczytaj także:
Rozmowy bez limitu w Plus GSM
oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl