Rośnie popyt na samochody ekologiczne
2010-10-29 08:45
Firma Capgemini, jeden z czołowych dostawców technologii, usług konsultingowych oraz outsourcingowych, ogłosiła wyniki 12. edycji swoich corocznych badań "Cars Online 10/11" dotyczących branży motoryzacyjnej na świecie. W ankiecie przeprowadzonej w roku 2010 wzięło udział przeszło 8 tys. konsumentów z Niemiec, Francji, Rosji, Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych, Chin, Indii i Brazylii.
Przeczytaj także: Sektor motoryzacyjny stawia na samochody ekologiczne
Na podstawie wyników ankiety przeprowadzono gruntowną analizę zachowań konsumentów kupujących pojazdy, w tym wzorców zakupów, wykorzystania portali społecznościowych, realizacji zakupów za pośrednictwem Internetu, kwestii „zielonych” pojazdów, interakcji z klientami, a także działań posprzedażowych i serwisowania. Raport ujawnia, że choć odsetek konsumentów zadowolonych z procesu kupna pojazdów nieznacznie rośnie (70% w 2010 roku w porównaniu z wynikiem 69% odnotowanym rok wcześniej), zmiana oczekiwań konsumentów jest oczywista, a jej skutki odczują producenci i dealerzy pojazdów na rozwiniętych i wschodzących rynkach.Oto główne wnioski płynące z przeprowadzonych badań:
- Popyt na „zielone" pojazdy nadal stale rośnie – 43% respondentów przyznało, że posiada pojazdy z silnikami o niskim zużyciu paliwa lub pojazdy napędzane alternatywnym źródłem energii, co stanowi wyższy odsetek niż w poprzednim roku (41%) i dwa lata wcześniej (36%). 73% ankietowanych oczekuje, że w ciągu najbliższych 5 lat pojazdy elektryczne staną się realną konkurencją dla tradycyjnych samochodów,
- Ponad 40% konsumentów chciałoby mieć możliwość kupowania pojazdów w trybie online, wykorzystując Internet w całym procesie zakupu, a nie jedynie do analizy rynku
- Znacząca liczba konsumentów używa portali społecznościowych do szukania informacji i opinii od innych konsumentów oraz coraz mocniej domaga się, aby dane jakościowe oraz ilościowe były dostępne pod jednym adresem internetowym. Źródła informacji różnią się jednak bardzo w poszczególnych krajach; z portali społecznościowych oraz innych narzędzi internetowych obsługujących relacje typu konsument-konsument najczęściej korzystają konsumenci na rynkach rozwijających sie
- Cykl kupna pojazdów nieustannie się skraca, przeszło połowa konsumentów zaczyna analizować rynek w ciągu zaledwie dwóch miesięcy przed nabyciem samochodu
- Alternatywne opcje zakupu, takie jak pakiety mobilności, programy wspólnego użytkowania pojazdów i usługi udostępniania pojazdów na przejazd zdobywają coraz większą popularność zwłaszcza na rynkach rozwijających się, gdyż oferują obniżenie kosztów oraz wygodę i są postrzegane jako bardziej przyjazne środowisku. Przeszło jedna trzecia respondentów wyraziła zainteresowanie rozwiązaniami alternatywnymi wobec tradycyjnego modelu kupna/leasingu.
Wzorce nabywcze klientów: porównanie sytuacji na rynkach rozwiniętych z sytuacją na rynkach rozwijających się
Biorąc pod uwagę względny brak doświadczenia konsumentów na rynkach rozwijających się, fakt, że wzorce kupowania różnią się na tych rynkach od wzorców, które obserwuje się na rynkach rozwiniętych, gdzie klienci przy zakupie pierwszego pojazdu kierują się innymi potrzebami niż konsumenci na rynkach wschodzących, nie jest zaskoczeniem. Badania wykazują, że konsumenci na rynkach rozwijających się są dużo bardziej wymagający. Na przykład około 40% respondentów z regionów rozwijających przebywa ponad 10 mil do dealera celem zakupu pojazdu. Na rynkach rozwiniętych trud taki zadaje sobie niecałe dwie trzecie konsumentów, w Chinach zaś jedynie 24%. Sytuacja wygląda podobnie przy wyborze pojazdu – konsumenci na rynkach wschodzących biorą pod uwagę szersze spektrum czynników i mają wyższe wymagania dotyczące czasu odpowiedzi od dealerów i producentów. Na przykład w Chinach i Brazylii odpowiedzi w ciągu 4 godzin oczekuje 60% konsumentów. Dla porównania – w Niemczech odsetek ten wynosi 29%, we Francji zaś 34%. Znacząco różnią się także typy źródeł informacji używanych w procesie zakupu – konsumenci na rynkach rozwiniętych opierają się głównie na źródłach internetowych, podczas gdy klienci na rynkach rozwijających się korzystają również z bardziej tradycyjnych źródeł informacji.
Przeczytaj także:
Automotive: daleko do stabilności finansowej, ale prognozy są obiecujące
oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
samochody, branża motoryzacyjna, samochody ekologiczne, samochody elektryczne, samochody hybrydowe, transport ekologiczny