Spam w IX 2010
2010-11-02 13:41
Zmiany w ilości spamu rozprzestrzenianego za pośrednictwem programów partnerskim we wrześniu 2010 r. © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Spam w VIII 2010
Coraz mniej ViagryNajważniejszym wydarzeniem miesiąca była informacja z połowy września o likwidacji programu partnerskiego Spamlt, która miała nastąpić 1 października. Programy takie jak Spamlt skupiają tysiące partnerów, z których każdy nazywa siebie "webmasterem”, pracujących dzień i noc, aby napędzić jak największy ruch w sklepach internetowych swoich partnerów. Sklepy te sprzedają podrabiane zegarki, oprogramowanie antywirusowe, pigułki, a nawet fałszywą miłość, a webmasterzy zarabiają tysiące dolarów dziennie w postaci prowizji. Likwidacja programu Spamlt bez wątpienia spowoduje poważne zmiany w naszym rankingu kategorii spamu: Spamlt jest, lub raczej był, programem partnerskim wykorzystywanym do dystrybucji spamu farmaceutycznego, dlatego jego likwidacja z pewnością wpłynie na liczbę reklam Viagry, które trafiają do naszych skrzynek pocztowych.
Jednak na początku września nastąpił znaczny wzrost ilości spamu promującego produkty farmaceutyczne. Być może wynikało to z tego, że partnerzy, którzy wiedzieli o likwidacji programu Spamlt, próbowali wyciągnąć jak największy zysk ze spamu farmaceutycznego, póki było to jeszcze możliwe. Pierwsza oznaka spadku w tej kategorii spamu pojawiła się około 20-26 września, gdy jego udział zmniejszył się o jedną czwartą – z 65% do 48%. Spamerzy przerzucili się na rozprzestrzenianie szkodliwego oprogramowania, w rezultacie liczba wiadomości zawierających szkodliwy kod znacznie wzrosła w tym okresie.
fot. mat. prasowe
Zmiany w ilości spamu rozprzestrzenianego za pośrednictwem programów partnerskim we wrześniu 2010 r.
We wrześniu zwiększył się również udział spamu rozprzestrzenianego za pośrednictwem innych programów partnerskich: wzrosła ilość masowych wysyłek reklamujących podrabiane towary znanych projektantów, tanie oprogramowanie oraz strony pornograficzne (wzrost tej ostatniej kategorii był znaczny w porównaniu z poprzednim miesiącem), co sugeruje, że spamerzy, którzy wcześniej byli partnerami w programie Spamlt, próbowali znaleźć alternatywne źródła dochodów.
Chociaż Spamlt był głównym źródłem spamu z kategorii medycznej, jego likwidacja nie oznacza, że reklamy Viagry znikną z naszych skrzynek e-mail. Po pierwsze, w Internecie nadal działa inny program partnerki o nazwie Glavmed, a likwidacja jednej platformy nie gwarantuje, że za miesiąc lub dwa jej twórcy nie stworzą następnej.
oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl