Rynek herbat w Polsce nie traci rozpędu
2010-11-02 11:40
Przeczytaj także: Rynek herbat stabilizuje się
Z przeprowadzonych rok temu badań TNS OBOP na zlecenie marki Ahmad Tea London wynika, że 96 procent polskich konsumentów pije herbatę, a dla co trzeciego jest to ulubiony napój. Niemal 45 procent sprzedawanej w naszym kraju herbaty to herbata czarna (według raportu Nielsen Polska z 2009 r.). Jej udział jednak z roku na rok słabnie, najbardziej na korzyść naparów owocowych - aromatyzowanych lub z suszu owocowego. Ten segment przekroczył już 24 procent. Coraz więcej klientów wybiera także zioła i mieszanki funkcjonalne (12,2 procent), herbaty zielone i białe (9,9 procent) oraz aromatyzowanego olejkiem bergamotowym (uzyskiwanym z jednej z odmian pomarańczy) earl greya (6,6 procent).Stały, stabilny wzrost sprzedaży
Rynek herbat od lat nie traci rozpędu. Z roku na rok w spokojnym tempie zwiększa się sprzedaż zarówno ilościowa, jak i wartościowa. Przy czym wartościowy wzrost sprzedaży wyprzedza ilościowy. Wynika to głównie z podwyżki cen produktów popularnych (rosną koszty importu surowców). Nie bez znaczenia jest też zmiana preferencji konsumenckich - rynek odczuwa wyraźnie rosnące zainteresowanie herbatami luksusowymi, kategorii premium. Specjaliści oczekują, że podobnie jak w Europie Zachodniej segment herbat wysokiej jakości będzie rósł szybciej od pozostałych.
Wartość sprzedaży herbaty według Nielsena w okresie czerwiec 2009 - maj 2010 przekroczyła 1,3 mld zł i była większa w porównaniu z poprzednimi 12 miesiącami o blisko 90 mln zł. Wielkość sprzedaży także rośnie, w badanym okresie wyniosła 26,6 tysięcy ton. 78 procent sprzedawanej herbaty to produkty ekspresowe (w saszetkach), pozostała część trafia do klientów w postaci sypkiej.
Najpopularniejsze marki
Niekwestionowanym herbacianym liderem w Polsce jest Unilever, który ze swoimi markami: Lipton i Saga odpowiada za 38 procent sprzedaży pod względem ilościowym i 44 procent w ujęciu wartościowym. Daleko dalej są marki własne sieci handlowych (odpowiednio: 13 i 8 procent) oraz Mokate, czyli np. marki Minutka i Babcia Jagoda (12 i 7 procent). Pozostałe 40 procent rynku jest silnie rozdrobnione, do najbardziej znanych brandów należą: Posti, Vitax, Dilmah, Teekanne, Ahmad Tea London oraz Tetley.
Głównymi kanałami dystrybucji herbat i naparów ziołowych lub owocowych są supermarkety i hipermarkety. Decyduje o tym nie tylko polityka cenowa dużych sieci detalicznych, ale także możliwość wystawienia większej liczby artykułów niż w sklepach o mniejszej powierzchni.
oprac. : Handel-Net.pl