eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyRynek herbat w Polsce nie traci rozpędu

Rynek herbat w Polsce nie traci rozpędu

2010-11-02 11:40

Jesień i zima to najlepszy czas na rynku herbaty. Polacy zwykle wybierają klasyczną czarną, jednak coraz chętniej sięgają po inne gatunki. Z nadejściem chłodów na sklepowych półkach pojawiają się napary z imbirem i innymi przyprawami korzennymi, aromatyzowane miodem lub z nutą owocowej konfitury.

Przeczytaj także: Rynek herbat stabilizuje się

Z przeprowadzonych rok temu badań TNS OBOP na zlecenie marki Ahmad Tea London wynika, że 96 procent polskich konsumentów pije herbatę, a dla co trzeciego jest to ulubiony napój. Niemal 45 procent sprzedawanej w naszym kraju herbaty to herbata czarna (według raportu Nielsen Polska z 2009 r.). Jej udział jednak z roku na rok słabnie, najbardziej na korzyść naparów owocowych - aromatyzowanych lub z suszu owocowego. Ten segment przekroczył już 24 procent. Coraz więcej klientów wybiera także zioła i mieszanki funkcjonalne (12,2 procent), herbaty zielone i białe (9,9 procent) oraz aromatyzowanego olejkiem bergamotowym (uzyskiwanym z jednej z odmian pomarańczy) earl greya (6,6 procent).

Stały, stabilny wzrost sprzedaży

Rynek herbat od lat nie traci rozpędu. Z roku na rok w spokojnym tempie zwiększa się sprzedaż zarówno ilościowa, jak i wartościowa. Przy czym wartościowy wzrost sprzedaży wyprzedza ilościowy. Wynika to głównie z podwyżki cen produktów popularnych (rosną koszty importu surowców). Nie bez znaczenia jest też zmiana preferencji konsumenckich - rynek odczuwa wyraźnie rosnące zainteresowanie herbatami luksusowymi, kategorii premium. Specjaliści oczekują, że podobnie jak w Europie Zachodniej segment herbat wysokiej jakości będzie rósł szybciej od pozostałych.

Wartość sprzedaży herbaty według Nielsena w okresie czerwiec 2009 - maj 2010 przekroczyła 1,3 mld zł i była większa w porównaniu z poprzednimi 12 miesiącami o blisko 90 mln zł. Wielkość sprzedaży także rośnie, w badanym okresie wyniosła 26,6 tysięcy ton. 78 procent sprzedawanej herbaty to produkty ekspresowe (w saszetkach), pozostała część trafia do klientów w postaci sypkiej.

Najpopularniejsze marki

Niekwestionowanym herbacianym liderem w Polsce jest Unilever, który ze swoimi markami: Lipton i Saga odpowiada za 38 procent sprzedaży pod względem ilościowym i 44 procent w ujęciu wartościowym. Daleko dalej są marki własne sieci handlowych (odpowiednio: 13 i 8 procent) oraz Mokate, czyli np. marki Minutka i Babcia Jagoda (12 i 7 procent). Pozostałe 40 procent rynku jest silnie rozdrobnione, do najbardziej znanych brandów należą: Posti, Vitax, Dilmah, Teekanne, Ahmad Tea London oraz Tetley.

Głównymi kanałami dystrybucji herbat i naparów ziołowych lub owocowych są supermarkety i hipermarkety. Decyduje o tym nie tylko polityka cenowa dużych sieci detalicznych, ale także możliwość wystawienia większej liczby artykułów niż w sklepach o mniejszej powierzchni.

 

1 2

następna

oprac. : Handel-Net.pl Handel-Net.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: