Inwestycje w centra handlowe w Europie III kw. 2010
2010-11-03 10:35
Wartość inwestycji w centra handlowe w Europie Środkowo-Wschodniej © fot. mat. prasowe
Jak wynika z analizy przeprowadzonej przez firmę CB Richard Ellis, europejski rynek inwestycji w centra handlowe w III kwartale 2010 osiągnął wartość 7.3 miliardów euro, co stanowi niewielki, 4-procentowy wzrost w porównaniu z poprzednim kwartałem. Należy jednak podkreślić, że ostatnie wyniki - zarówno na rynku inwestycji we wszystkie rodzaje nieruchomości komercyjnych, jak i w centra handlowe - są znacznie lepsze w porównaniu z III kwartałem 2009 roku.
Przeczytaj także: Powierzchnie handlowe w Europie 2010-2012
90% transakcji na 5 europejskich rynkach. Polska wśród wielkiej piątki.W III kwartale 2010 roku inwestorzy przeprowadzali transakcje na głównych rynkach europejskich, a 90% kapitału ulokowali w 5 najważniejszych krajach – Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji, Polsce i Hiszpanii. Jeżeli chodzi o wartość transakcji, nadal dominują rynki dojrzałe takie jak Wielka Brytania czy Niemcy (70% wszystkich transakcji w analizowanym okresie), a do najważniejszych umów należy zaliczyć transakcję typu ‘sale-and-leaseback’ supermarketów Tesco w Wielkiej Brytanii, jak również nabycie Stratford Shopping Centre przez Catalyst Capital (wartość transakcji 110 milionów euro).
Polska, Francja i Hiszpania znalazły się ex-aequo na trzecim miejscu pod względem wartości inwestycji w powierzchnie handlowe. Tylko w III kwartale w każdym w tych krajów zainwestowano ponad 450 milionów euro w centra handlowe. Polska i Hiszpania znacznie polepszyły wyniki z poprzedniego kwartału. Najważniejszymi transakcjami była sprzedaż drugiej transzy oddziałów banku BBVA w Hiszpanii oraz nabycie przez Unibail-Rodamco centrów handlowych Arkadia i Wileńska w Warszawie.
Całkowita wartość inwestycji w centra handlowe w Europie Środkowo-Wschodniej osiągnęła poziom 1.3 miliardów euro. Ponad połowa wszystkich inwestycji przeprowadzonych w naszym regionie od początku roku była przeprowadzona w Polsce.
„Polski rynek powierzchni handlowych jest jednym z najbardziej interesujących i atrakcyjnych obszarów w całej Europie, oferując znakomite produkty inwestycyjne. Dobre wskaźniki ekonomiczne wpływają na wzrost wydatków konsumpcyjnych, co bezpośrednio przekłada się na popyt i wzrost stawek czynszów w centrach handlowych. Duży popyt na najlepsze lokale w centrach handlowych pozwala inwestorom na maksymalizację zysków poprzez odpowiednie zarządzanie centrum i odpowiedni dobór najemców”, mówi Patrick O’Gorman, dyrektor działu rynków kapitałowych w firmie CB Richard Ellis.
fot. mat. prasowe
Wartość inwestycji w centra handlowe w Europie Środkowo-Wschodniej
Przeczytaj także:
Inwestycje w centra handlowe w Europie 2010
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl