Bezpieczeństwo obrotu gospodarczego III kw. 2010
2010-11-04 10:02
Wskaźnik BIG © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Bezpieczeństwo obrotu gospodarczego I kw. 2010
fot. mat. prasowe
Wskaźnik BIG
Na przeciwnym biegunie znaleźli się przedstawiciele przedsiębiorców indywidualnych - w tej grupie odnotowaliśmy znaczącą poprawę nastrojów – wartość wskaźnika bezpieczeństwa wzrosła o niemal 100% do poziomu 22,83pkt. Największy wpływ na poprawę nastrojów wśród przedsiębiorców indywidualnych miały opinie o zmniejszeniu wpływu nieterminowych płatności na prowadzenie działalności gospodarczej, co przełożyło się na przekonanie o wzroście zdolności kontrahentów do regulowania zobowiązań.
fot. mat. prasowe
Nieterminowe płatności a prowadzenie firm
W sytuacji gdy występuje wzrastająca obawa na rynku przed nieterminowymi płatnościami, znacząco zyskuje na znaczeniu weryfikowanie swoich partnerów biznesowych. Dlatego bardzo cenne są informacje mówiące, że dwie trzecie polskich firm sprawdza swoich kontrahentów. Jednym z głównych źródeł z wiedzy o partnerach biznesowych, wskazanym przez ponad połowę przedsiębiorców (52%) są Biura Informacji Gospodarczej.
fot. mat. prasowe
Przestrzeganie odroczonych terminów zapłaty
Inną istotną informacją są przewidywania 32% polskich przedsiębiorców wskazujące na poprawę sytuacji firmy w ciągu najbliższych trzech miesięcy. Należy jednak podkreślić, że na koniec 2010 roku 59% przedsiębiorców nie planuje rozpoczynania nowych inwestycji. Dodatkowo obawy mogą budzić opinie 51% polskich przedsiębiorców, którzy uważają, że podniesienie stawki VAT wpłynie negatywnie na prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce
Informacje o badaniu
Wskaźnik Bezpieczeństwa Działalności Gospodarczej (będący głównym elementem raportu BIG) zaczęto badać w celu stałego monitorowania wpływu bieżącej sytuacji ekonomicznej oraz zatorów płatniczych na poziom bezpieczeństwa gospodarczego. Na zlecenie firmy BIG InfoMonitor, co kwartał, instytut Pentor przeprowadza ankietę wśród osób odpowiedzialnych za finanse w trzech głównych segmentach firm –dostawców usług finansowych, dostawców usług masowych oraz przedsiębiorców. Do sierpnia 2009 r. nazwę wskaźnika określano jako BOG. We wrześniu 2009 zmieniono jego nazwę na wskaźnik BIG. Wskaźnik może przyjmować wartość od 100 do 100. Opisane powyżej badanie przeprowadzono w dniach od 22 września do 1 października. Posłużono się metodą wywiadów telefonicznych wspomaganych komputerowo CATI.
Do pobrania:
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl