Polskie firmy a outsourcing
2010-11-07 00:10
Przeczytaj także: Duże firmy a zapotrzebowanie na kredyty w 2010 r.
Outsourcing powszechny, ale w prostych usługachOutsourcing w Polsce jest zjawiskiem dość powszechnym. Z badania wynika, iż takie stwierdzenie potwierdza 93% polskich firm, które obecnie z niego korzystają. Do nasycenia rynku ciągle jednak daleko, gdyż outsourcingowi podlegają głównie proste procesy. Outsourcing dotyczy w największym stopniu usług związanych ze szkoleniami (84,5%) i transportem (68,5%). Około jedna trzecia przebadanych firm stosuje outsourcing IT (38%) oraz dystrybucji i logistyki (33,5%). Duży potencjał rynkowy istnieje natomiast w zakresie usługi związanej z pozyskaniem odzieży roboczej (korzysta z niego obecnie 21% badanych firm) i wynajmu urządzeń higieny (18% firm). Zaskakująco niewielkie okazało się wykorzystanie outsourcingu centrów obsługi klienta, czyli między innymi call center, które zadeklarowało zaledwie 8% przebadanych firm.
Outsourcing – niewielki wydatek przyczyniający się do redukcji kosztów
Koszty, a dokładniej dążenie do ich redukcji i kontroli są najważniejszą przyczyną, dla której podejmowane są decyzje o outsourcingu. 79% przebadanych przedsiębiorstw uznało je za bardzo ważny powód wydzielenia procesów poza organizację. Z kolei 64% firm zadeklarowało, że istotnym motywem, dla którego są skłonne korzystać z outsourcingu, jest chęć skoncentrowania się na podstawowej działalności biznesowej.
Wyniki badania wskazują również, że dla 81,5% badanych firm outsourcing oznacza konkretne oszczędności. Jedynie w przypadku 3,5% ankietowanych firm wydzielenie procesów do zewnętrznego dostawcy okazało się być droższe od ich wewnętrznej realizacji. Poziom uzyskiwanych oszczędności najczęściej plasuje się w przedziale od 0-10% - tak zadeklarowało 60% firm. Kolejne 18% ankietowanych firm udzieliła odpowiedzi, że outsourcing przyczynił się do redukcji kosztów na poziomie od 10-30%.
„Od kilku lat dostrzegamy wzrost zainteresowania wykorzystaniem outsourcingu w obszarze wynajmu odzieży roboczej oraz wynajmu i obsługi urządzeń higieny. CWS-boco zamawia i kupuje produkty objęte gwarancją producenta za niższą, hurtową cenę, zachowując przy tym jakość usług i oferowanych produktów, dzięki czemu klient korzysta na efekcie skali”, komentuje wyniki raportu Andrzej Smółko, Prezes CWS-boco Polska. „Pozwala to także na lepsze zaplanowanie budżetu. Firmy poprawiają płynność finansową i ograniczają ryzyko ekonomiczne, gdyż opłaty miesięczne są stałe i niewielkie”.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl