Świąteczne wydatki Europejczyków 2010
2010-11-10 10:49
Sytuacja finansowa i siła nabywcza polskich gospodarstw domowych © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Ile wydamy na prezenty świąteczne?
Deloitte po raz kolejny zrealizował badanie, w którym zapytał konsumentów z Polski i 17 innych europejskich krajów o plany dotyczące świątecznych zakupów. Respondenci odpowiadali także na pytania dotyczące sytuacji ekonomicznej kraju oraz budżetu swojego gospodarstwa domowego. W porównaniu z ubiegłym rokiem Polacy wyrażają bardziej pesymistyczne opinie na temat własnej sytuacji finansowej. Tylko 23% rodaków uważa, że ich status materialny poprawi się w nadchodzącym roku – to o 5 punktów procentowych mniej niż rok temu.fot. mat. prasowe
Sytuacja finansowa i siła nabywcza polskich gospodarstw domowych
W Europie widoczne są znaczne dysproporcje w nastrojach konsumenckich dotyczących przyszłości, a respondentów można podzielić na trzy grupy:
- skrajnie pesymistyczni: Wielka Brytania, Francja oraz Grecja. Grecja wykazuje wyjątkowo głęboki pesymizm - aż 71% ankietowanych obawia się pogorszenia, a 7% oczekuje poprawy sytuacji gospodarczej;
- pesymistyczni, np. Polska, Czechy oraz Ukraina;
- optymistyczni, np. Niemcy, Luksemburg, Szwajcaria, Słowacja.
Z badania wynika, że Polacy będą racjonalizować wydatki świąteczne i skupią się na praktycznych oraz tańszych prezentach. Jednak w porównaniu z 69% Europejczykami, tylko 45% polskich konsumentów zamierza kupować prezenty w ramach promocji.
fot. mat. prasowe
Jakie produkty kupisz, aby przygotować świąteczne potrawy?
Za świąteczne zakupy zapłacimy głównie gotówką z oszczędności, a rzadziej za pomocą kredytów. W porównaniu z ubiegłym rokiem, konsumenci częściej będą wymieniać punkty zgromadzone w programach lojalnościowych, zwłaszcza w Wielkiej Brytanii (28%) oraz Grecji (30%).
„Taka tendencja widoczna jest w całej Europie, dlatego ważne jest, aby sprzedawcy zwiększyli zakres i promocję swoich programów lojalnościowych. Zmiana strategii w Polsce jest zasadna, gdyż konsumenci deklarują, że w tym roku na zakup świątecznych prezentów wydadzą więcej niż przed rokiem - mówi tak 32% ankietowanych. Warto również zaznaczyć, że Polacy podobnie jak pozostali Europejczycy przeznaczą największą część budżetu właśnie na prezenty (43%)”, mówi Adam Chróścielewski, Starszy Menedżer w dziale Audytu Deloitte.
fot. mat. prasowe
Najchętniej otrzymywane prezenty
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl