Świąteczne wydatki Europejczyków 2010
2010-11-10 10:49
Przeczytaj także: Ponad połowa Polaków wyda na świąteczne zakupy powyżej 500 zł
Ranking prezentów, jakie respondenci chcieliby dostać oraz prezentów kupowanych nieco się od siebie różnią. Dotyczy to zwłaszcza gotówki: podczas gdy gotówkę sprezentowałoby 22% Polaków, aż 49% z nich chciałoby ją dostać. Nasi rodacy są konsekwentni w kwestii kosmetyków i książek: te dwa rodzaje prezentów zajmują odpowiednio pierwsze i drugie miejsce w obu rankingach.
„Nasi rodacy to jedyni Europejczycy, którzy w pierwszej kolejności chcieliby dostać kosmetyki i perfumy. W pozostałej części kontynentu najwięcej wskazań miały, niedoceniane u nas, kupony podarunkowe, książki oraz gotówka. Natomiast na pierwszym miejscu wśród prezentów, kupowanych dzieciom w Polsce znalazły się gry edukacyjne, które planuje nabyć połowa respondentów. Jest to najchętniej wybierany produkt w 17 z 19 ankietowanych państw. Na dalszych pozycjach znajdują się książki, odzież, obuwie i gry planszowe”, dodaje Magdalena Jończak z Deloitte.
Hipermarkety i specjalistyczne sieci sklepów oraz Internet to najbardziej popularne miejsca, w których Polacy dokonują zakupu świątecznych prezentów. Sklepy wielkopowierzchniowe są częściej odwiedzane przez osoby z segmentu wiekowego 45-64 (24%) oraz przez przedstawicieli klasy średniej (24%). Badanie pokazuje jednak, że niezależnie od płci, poziomu dochodów, wykształcenia oraz wieku, kluczową rolę we wszystkich etapach zakupu upominków odgrywa Internet. Polacy właśnie tam zaczynają szukać pomysłów na prezenty (74% respondentów), sprawdzają ceny oraz wybierają odpowiedni sklep, w którym można dokonać finalnego zakupu. Co interesujące, Internet jako miejsce zakupów prezentów jest bardziej popularny w Polsce niż w Europie.
Dla osób planujących zakupy prezentów przez Internet, głównymi powodami kupowania tą drogą są niskie ceny i wygoda ‒ 3/4 polskich konsumentów będzie kupować przez Internet z 3 ważnych powodów:
- 1.Cena: w Internecie łatwiej jest znaleźć produkty po niższej cenie;
- 2.Wygoda (dostawa produktów do domu);
- 3.Dostęp do szerszej gamy produktów (większy wybór) oraz większej liczby nowych pomysłów.
Z kolei dla europejskich konsumentów najważniejszym powodem kupowania w Internecie jest możliwość uniknięcia tłoku w sklepach i podobnie jak w Polsce –niższe ceny oraz wygoda.
fot. mat. prasowe
Powody robienia zakupów świątecznych w Internecie
Powody robienia zakupów świątecznych w Internecie
Użytkownicy sieci najczęściej korzystają ze stron internetowych sprzedawców detalicznych, wyszukiwarek oraz stron umożliwiających porównywanie cen. Polacy wyróżniają się spośród wszystkich krajów europejskich – wolą korzystać ze stron internetowych sprzedawców (65 %) niż z innych stron.
fot. mat. prasowe
Informacje o badaniu
Badanie deklaracji dotyczących nietypowego okresu zwyczajów konsumenckich (ankieta on-line) przeprowadzono we wrześniu 2010. Respondentami były osoby fizyczne powyżej 18 lat. Wielkość próby : 20.655, w tym w Polsce: 951.
![Boże Narodzenie 2024 za 1460 zł [© Alina G - Fotolia.com] Boże Narodzenie 2024 za 1460 zł](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/Boze-Narodzenie-2024/Boze-Narodzenie-2024-za-1460-zl-263938-150x100crop.jpg)
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl