Inflacja X 2010
2010-11-16 10:04
Dynamika cen towarów i usług konsumpcyjnych 2009-2010 © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Inflacja IX 2010
fot. mat. prasowe
Dynamika cen towarów i usług konsumpcyjnych 2009-2010
W październiku br. wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych w skali roku był wyższy niż we wrześniu br. (2,8% wobec 2,5%) i znalazł się powyżej celu inflacyjnego określonego przez Radę Polityki Pieniężnej (2,5%). Największy wpływ na ukształtowanie się wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych na tym poziomie miały podwyżki cen żywności (o 5,3%) oraz opłat związanych z mieszkaniem (o 3,5%), które podniosły ten wskaźnik odpowiednio o 1,14 pkt proc. i o 0,89 pkt proc. Spadek cen odzieży i obuwia (o 3,0%), a także opłat w zakresie rekreacji i kultury (o 1,0%) obniżył wskaźnik w tym okresie odpowiednio o 0,15 pkt proc. i o 0,08 pkt proc.
W październiku br. ceny żywności były wyższe niż we wrześniu br. o 1,1%. Najbardziej podrożały warzywa (o 7,5%). Po spadkach cen notowanych od lipca br., w październiku wzrosły ceny owoców (o 3,0%). Z uwagi na wzrost cen zbóż w skupie wyższe niż we wrześniu br. były ceny mąki (o 4,0%). W trzecim z kolei miesiącu drożało pieczywo (o 2,3% w porównaniu z poprzednim miesiącem). Październik to kolejny miesiąc br. w którym konsumenci więcej płacili za cukier (o 1,4%). Podrożały tłuszcze roślinne (o 1,0%), masło (o 0,9%), sery (o 0,8%), a także jaja (o 0,6%). Utrzymała się, obserwowana od maja br., wzrostowa tendencja cen ryb, za które w październiku br. należało zapłacić o 0,2% więcej niż w poprzednim miesiącu. W następstwie spadku cen skupu żywca niższe niż we wrześniu br. były natomiast ceny mięsa surowego (o 2,4%), w tym drobiu – o 4,8%, a mięsa wieprzowego – o 1,1%.
fot. mat. prasowe
Wskaźniki cen towarów i usług konsumpcyjnych
Za wyroby tytoniowe należało zapłacić o 0,4% więcej niż w poprzednim miesiącu. Zanotowano niewielki wzrost cen napojów alkoholowych (o 0,1%).
Wprowadzanie na rynek nowej kolekcji sezonowej spowodowało, iż w październiku br. nadal rosły ceny obuwia (o 3,3%) oraz odzieży (o 1,0%).
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl