Nachodzeni w domach przez akwizytorów, odmawia się im rozpatrzenia reklamacji, próbuje się wymuszać podpisanie niechcianej umowy - to tylko niektóre problemy konsumentów III wieku, czyli seniorów. Prawie 20 proc. naszego społeczeństwa to osoby starsze - grupa społeczna w szczególności narażona na nieuczciwość przedsiębiorców - podaje UOKiK.
Przeczytaj także:
Polski konsument 2009
Jak wynika z badań „Konsumenci III-go wieku” przeprowadzonych przez ARC Rynek i Opinia w 2009 roku na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, starsi konsumenci są w dużym stopniu podatni na nieuczciwe praktyki rynkowe. Przedsiębiorcy, wykorzystując ich zaufanie, stosują zabiegi mające na celu wprowadzenie seniorów w błąd, co do rzeczywistych właściwości oferowanej usługi lub towaru np. oferują urządzenia, które miałyby leczyć wszystkie choroby. Inną powszechną praktyką jest dostarczanie do domu konsumenta niezamówionych produktów, próbując w ten sposób wymusić ich zakup, a także oferowanie za niewielkie pieniądze wycieczek czy pielgrzymek do miejsc kultu religijnego, podczas których senior narażony jest na stosowanie agresywnych technik marketingowych polegających m.in. na nachalnym nakłanianiu do nabycia różnych produktów.
Czy Pana(i) zdaniem produkt spożywczy np. jogurt, może byc sprzedawany gdy skończył się jego termin
Czy Pana(i) zdaniem produkt spożywczy np. jogurt, może byc sprzedawany gdy skończył się jego termin przydatności do spożycia?
Kliknij, aby przejść do galerii (7)
Przyczyn takiej sytuacji jest wiele. Jedną z nich jest nieznajomość przepisów – ponad połowa badanych nie zna przysługujących im praw lub zna je tylko w nieznacznym stopniu. Zaskakujące okazuje się, że co piąty badany mylnie twierdzi, że produkt wolno sprzedawać po terminie przydatności do spożycia, jeżeli sklep uzyska na to zgodę SANEPID-u. Dodatkowo, jak podaje UOKiK, 20 proc. respondentów uważa, że przeterminowany produkt może być sprzedawany, ale jedynie po obniżonej cenie.
Z danych UOKiK wynika również, iż niewielka jest też wiedza dotycząca możliwości reklamacji produktu. Jedynie połowa konsumentów wie, że robiąc zakupy na wyprzedaży przysługują im takie same prawa, jak w każdej innej sytuacji zakupu towarów w sklepie. Aż 39 proc. badanych wydaje się, że wadliwego obuwia kupionego na wyprzedaży już nie można reklamować, co dziesiąty natomiast nie wie, jakie prawa przysługują mu w takiej sytuacji. Może to wynikać z informacji rozpowszechnianych w miejscu sprzedaży, a mówiących o tym, że towar przeceniony nie podlega reklamacji. Przekonanie to zapadło w pamięci 2/5 respondentów. Należy jednak pamiętać o tym, że w sytuacji, gdy towar przeceniono, np. wskutek rozprucia szwu w bucie, konsument nie może składać reklamacji z tego tytułu. Jednakże, gdy np. w tym bucie odklei się obcas, konsument może wtedy składać reklamację.