Seniorzy a ochrona praw konsumenta
2010-11-22 11:44
Przeczytaj także: Polski konsument 2009
Świadomość prawa konsumenckiego do reklamowania towaru wadliwego niezależnie od tego, w jaki sposób został dokonany zakup, wzrasta wraz z poziomem wykształcenia (58 proc. badanych z wykształceniem podstawowym ma świadomość tego prawa i aż 76 proc. osób z wyższym wykształceniem).
fot. mat. prasowe
Co można zrobić, gdy cena produktu u sprzedawcy w kasie jest wyższa niż na półce sklepowej?
Dla 59 proc. badanych przez UOKiK problemem jest także poznanie właściwej ceny produktu. Częściej taki problem mają konsumenci mieszkający na wsi, 65 proc. badanych zadeklarowało, iż zdecydowanie lub raczej często stykają się z sytuacją, kiedy cena na naklejce i cena produktu są różne. Problem ten dotyczy także badanych mieszkających w większych miastach, częściej zgłaszały go kobiety z niższym wykształceniem (76 proc.). Mniej więcej połowa badanych uważa, że ceny w sklepach są wystarczająco dobrze wyeksponowane, by dowiedzieć się, ile kosztuje produkt. Podobna grupa badanych (43 proc.) nie zgadza się z powyższą opinią.
Również informacje o oferowanych produktach lub świadczonych usługach często okazują się niewystarczająco jasne dla seniorów. Połowa konsumentów powyżej 60 roku życia nie czyta umów, niektórzy z powodu zbyt drobnego druku, a inni przez niezrozumiały język. Problemem może być także zbyt duże zaufanie do pracowników m.in. banków lub innych instytucji finansowych, wynikające z przyzwyczajeń z minionych lat. Spośród badanych 39 proc. deklaruje, iż ma na tyle duże zaufanie do pracowników banku, że nie potrzebuje czytać umowy przed jej podpisaniem. Częściej zaufanie do pracowników banku deklarowały osoby słabiej wykształcone oraz mieszkające na wsi i w mniejszych miejscowościach.
fot. mat. prasowe
Czy zgadza się Pan(i) z następującymi stwierdzeniami?
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl