Seniorzy a ochrona praw konsumenta
2010-11-22 11:44
Przeczytaj także: Polski konsument 2009
Ponadto, np. w odniesieniu do żywności, informacje umieszczane na opakowaniu produktów często oprócz tych wymaganych w języku polskim, zawierają informacje również w innych językach. Dodatkowo, wymóg umieszczania zgodnie z obowiązującym prawem tak wielu różnorodnych informacji na opakowaniu żywności, powoduje ich zdecydowaną nieczytelność dla konsumenta, co potwierdzają wyniki badania UOKiK. Zdecydowana bowiem większość (84 proc.) konsumentów powyżej 60 roku życia skarży się na częste trudności zdobycia informacji o produkcie z opakowania, gdyż są one napisane zbyt drobnym drukiem. Najwięcej trudności z odczytaniem informacji na produktach deklarują mieszkańcy większych miast (90 proc.), co może wynikać z tego, iż częściej robią oni zakupy w supermarketach, gdzie klient w większym stopniu zdany jest na siebie, niż w małym sklepie, w którym w każdej chwili może poprosić o pomoc sprzedawcę.
fot. mat. prasowe
Co jest obowiązkiem sprzedawcy w przypadku gdy klient chce kupić sprzęt RTV-AGD?
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina wybrane zasady bezpiecznych zakupów:
- na wszystkich artykułach żywnościowych muszą znajdować się terminy przydatności do spożycia i nie można sprzedawać ich po upływie tego terminu;
- każdą umowę należy starannie przeczytać, w razie potrzeby domagając się jej wyjaśnienia, tak aby być w pełni świadomym treści przed podpisaniem;
- w szczególności należy zachować ostrożność przy zakupach od akwizytora lub w czasie zorganizowanych wycieczek. Warto pamiętać, że jeśli nie jesteśmy zadowoleni z zakupu przysługuje nam wówczas prawo odstąpienia od umowy w ciągu 10 dni.
Informacje o badaniu
Badanie „Konsumenci III-go wieku” zostało przeprowadzone przez ARC Rynek i Opinia techniką bezpośrednich wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CAPI) na próbie N=818 mieszkańców Polski w wieku powyżej 60 lat. Próba ma charakter losowo-udziałowy i jest reprezentatywna ze względu na wielkość miejscowości zamieszkania (wieś i 5 klas wielkości miast), alokację terytorialną w postaci województwa, płeć oraz wykształcenie.
Do pobrania:
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl