Formy marketingu farmaceutycznego
2010-11-23 11:05
Przeczytaj także: Branża farmaceutyczna w dobrej kondycji
- Multimedia – wykorzystanie, obok przekazu drukowanego, także innych form: obrazu, dźwięku, filmu, interakcji z prezentowanym przekazem. Służą one nie tylko zwiększeniu atrakcyjności przekazu, ale także wytworzeniu większego zaangażowania odbiorcy, a w konsekwencji zwiększeniu zapamiętywania przekazywanych informacji.
- Nowoczesne strategie marketingowe typu Closed Loop Marketing (CLM) – wykorzystują one połączone siły nośników elektronicznych, multimediów, internetu i zaawansowanych systemów bazodanowych. Systemy te bazują na monitorowaniu materiałów marketingowych przesyłanych do konkretnego odbiorcy oraz jego reakcji na ten komunikat. Na podstawie uzyskanej w ten sposób informacji zwrotnej działania marketingowo-sprzedażowe mogą być szybko dostosowane do oczekiwań klienta (w tym przypadku lekarza). Dzięki gromadzeniu informacji na temat tej interakcji możliwe jest uzyskanie kompletnego obrazu klienta – kim jest, jakie informacje i przekazy preferuje, jaka jest jego historia. Na tej podstawie managerowie produktu mogą na bieżąco dokonywać segmentacji rynku i tworzyć spersonalizowane komunikaty dostosowane do potrzeb wąskich grup klientów.
- Telefon komórkowy – bazując na indywidualizacji komunikacji telefonicznej dzięki rozwojowi telefonii komórkowej, możliwość wykorzystania SMS-ów do prostego, taniego i mało inwazyjnego dla lekarza informowania o nowościach i możliwościach uzyskania dodatkowych informacji we wskazanych źródłach.
Informacje o badaniu
Prezentowane informacje są oparte na wynikach ilościowego badania rynku zrealizowanego przez PMR Research, którego pełne wyniki zaprezentowano w raporcie „Nowoczesne i tradycyjne formy skutecznego farmamarketingu” opublikowanym przez PMR w listopadzie 2010. Badanie zostało przeprowadzone w okresie od czerwca do sierpnia 2010 r. z użyciem techniki wywiadu telefonicznego wspomaganego komputerowo (CATI). Przeprowadzono 350 pełnowartościowych wywiadów. Wśród badanych specjalizacji lekarskich nich znaleźli się: lekarze pracujący jako lekarze podstawowej opieki zdrowotnej (w tym specjaliści medycyny rodzinnej, chorób wewnętrznych, pediatrzy)/pediatrzy/ginekolodzy/psychiatrzy i neurolodzy (traktowani w tym badaniu jako jedna grupa)/kardiolodzy/onkolodzy. Dla każdej specjalizacji zrealizowano minimum 50 wywiadów.
Przeczytaj także:
Firmy farmaceutyczne - wyzwania 2018
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl