Rynek produktów OTC w Polsce 2010
2010-11-23 13:48
Rynek produktów OTC w Polsce wg kanałów sprzedaży © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Rynek produktów OTC 2010-2012
11% wzrost rynku OTC w 2009 r.W 2009 r. polski rynek leków OTC, dermokosmetyków i suplementów diety był wart 8,5 mld zł, co stanowiło wzrost o 11% rok do roku. Rynek rozwijał się więc dynamicznie, pomimo kryzysu ekonomicznego. „Wysoka zachorowalność na grypę napędziła wysoki wzrost rynku, zwłaszcza w przypadku leków OTC. W sumie, jak wynika z danych Państwowego Zakładu Higieny w 2009 r., liczba zachorowań na grypę sięgnęła blisko 1,1 mln, najwięcej od 2003 r., kiedy zanotowano 1,2 mln zachorowań” mówi Monika Stefańczyk, główny analityk rynku farmaceutycznego PMR i współautorka raportu. Innymi motorami wzrostu rynku były wzrost cen oraz wprowadzanie na rynek nowych produktów.
Autorzy raportu szacują, że w 2010 r. wartość rynku produktów OTC wyniesie 8,7 mld zł. Tempo wzrostu spadnie do około 3%, z powodu wysokiej bazy z 2009 r., jak również niższej niż rok wcześniej liczby infekcji. W ciągu kolejnych dwóch lat rynek produktów OTC będzie rozwijał się, według prognoz PMR, w tempie dwucyfrowym i w 2012 r. przekroczy 10,6 mld zł. Motorem rozwoju rynku produktów OTC w kolejnych latach będą suplementy diety. Chociaż dynamika wzrostu wartości rynku suplementów będzie niższa niż w poprzednich latach warto podkreślić, że wciąż będzie ona bardzo wysoka i wyższa niż na przykład dla leków OTC. PMR zakłada bowiem, że dojdzie do kontynuacji trendów, które występowały w poprzednich latach i pozytywnie wpływały na sprzedaż: starzenia się społeczeństwa, wzrostu zainteresowania samoleczeniem, zdrowym stylem życia i zdrowym wyglądem zewnętrznym, produktami pochodzenia naturalnego i ziołowego.
Kanał pozaapteczny generuje 13% rynku
Biorąc pod uwagę tylko rynek leków OTC i suplementów diety, według PMR w 2009 r. tylko 13% z wartości rynku zostało wygenerowane poza aptekami. „Wynika to z faktu, że zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z października 2010 r. tylko leki OTC na bazie 52 substancji czynnych, mogą być sprzedawane w placówkach obrotu pozaaptecznego (w sklepach spożywczych, na stacjach benzynowych, w kioskach, drogeriach itp.)” mówi Agnieszka Stawarska, analityk rynku farmaceutycznego PMR i współautorka raportu.
Wcześniej lista leków OTC dopuszczonych do sprzedaży w placówkach pozaaptecznych była zdefiniowana zarówno przez kryteria klasyfikacji, jak i przez wykazy produktów leczniczych dopuszczonych do sprzedaży pozaaptecznej. Budziło to wiele wątpliwości, de facto bowiem, jeżeli na rynku pojawiał się produkt spełniający kryteria rozporządzenia w sprawie kryteriów klasyfikacji produktów leczniczych, lista produktów dopuszczonych do obrotu pozaaptecznego powinna była być natychmiast znowelizowana i poszerzona o ten produkt. Suplementy diety mogą być sprzedawane poza aptekami bez żadnych ograniczeń.
fot. mat. prasowe
Rynek produktów OTC w Polsce wg kanałów sprzedaży
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl