Branża telekomunikacyjna 2010-2015
2010-11-24 12:05
Badanie IBM Telco 2015 © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Telefonia mobilna przoduje w Polsce
Dzięki badaniu, w którym udział wzięło osiem tysięcy konsumentów i 40 operatorów z całego świata, eksperci IBM stworzyli cztery scenariusze, zbudowane na podstawie kluczowych dla branży telekomunikacyjnej trendów. W ciągu ostatnich dziesięciu lat rynek telekomunikacyjny uległ większym zmianom, niż w całej swojej historii. W 1999 roku jedynie 15% populacji na świecie miało dostęp do telefonu, natomiast do 2009 roku prawie 70% było abonentami sieci telefonów komórkowych. Pomimo tego, sektor telekomunikacyjny był już w bezwzrostowym okresie przed globalnym kryzysem.Badanie IBM Telco 2015 wyróżnia najistotniejsze trendy mogące mieć wpływ na dalszy rozwój rynku:
- W większości krajów telefonia stacjonarna (PSTN) kontynuuje długoterminową tendencję spadkową.
- Na rynkach o wysokim udziale telefonii mobilnej przychody operatorów komórkowych pozostają na niezmienionym poziomie lub zaczynają spadać.
- Wzrost telefonii mobilnej w krajach o niskim średnim przychodzie na użytkownika (ARPU) zaczął spowalniać.
- Wyzwaniem dla operatorów stają się nowi gracze na rynku – dostawcy usług over-the-top (OTT), takich jak komunikatory, portale społecznościowe itp.
-
Bardzo duży wzrost popytu na usługi dostępu do Internetu szerokopasmowego, rosnąca ilość przesyłanych danych i użytkowników, to tendencje, które nie znajdują odzwierciedlenia
w przychodach operatorów.
Sektor telekomunikacyjny potrzebuje zmian w modelu biznesowym, które zapewnią wzrost. Wskaźniki określające przyszłość branży rzucają cień niepewności na dalszy jej rozwój i wymagają od operatorów przygotowania się na alternatywne scenariusze działań – powiedział Bartłomiej Ślawski, Dyrektor Sektora Telekomunikacyjnego i Przemysłowego, IBM Polska.
oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl