Skąd najczęściej osoba poszukująca pracy czerpie wiedzę o pracodawcy? W XXI wieku, podstawą jest strona internetowa firmy. Pracodawcom w Polsce wydaje się jednak nie zależeć na sprawnej komunikacji z potencjalnymi pracownikami - świadczą o tym wyniki raportu badającego kondycję zakładki "kariera" na stronach 50 największych pracodawców w Polsce, przeprowadzonego przez Agencję Marketingu Zintegrowanego Grupa Adweb.
Przeczytaj także:
Dbaj o wizerunek firmy w Internecie
Według The Employer Web Benchmark 2010, zakładkę „kariera” na stronie potencjalnego pracodawcy odwiedza 8 na 10 kandydatów do pracy. Dobrze skonstruowana strona kariery buduje pozytywny wizerunek pracodawcy wśród kandydatów i sprawia, że koszty rekrutacji ulegają zmniejszeniu. 2/3 ufa informacjom znalezionym na zakładce poświęconej pracy i możliwościom rozwoju w firmie. Posiadając dobrze skonstruowaną, przyjazną użytkownikowi, zawierającą poszukiwane informacje stronę poświęconą karierze, firma zachęca kandydatów do aplikowania właśnie do niej Niestety pracodawcy w Polsce zdają się nie dostrzegać zalet jakie daje dobrej jakości strona kariery.
Wyniki badania pokazują, że jedynie co piąta firma (22%) z 50 największych w Polsce nie posiada zakładki (ani osobnej strony) związanej z karierą, nie dbając tym samym o to, by umożliwić potencjalnym kandydatom do pracy zaznajomienie się z możliwościami, jakie daje.
Aby osoba zainteresowana pracą w danej firmie mogła zapoznać się z jej propozycjami i informacjami kierowanymi do potencjalnych pracowników, musi mieć łatwość znalezienia interesujących ją informacji. Dlatego też autorzy badania sprawdzili, czy znalezienie informacji o możliwościach kariery i rekrutacji jest łatwe. Okazało się, że wśród firm posiadających zakładki kariery, większość zadbała o łatwość znalezienia ich przez kandydatów – 78% firm dostęp do interesującej pracowników i potencjalnych pracowników części witryny ma z poziomu strony głównej. Przy 5% witryn trzeba się jednak sporo namęczyć by odnaleźć interesujące informacje (przejście od strony głównej firmy do zakładki kariera wymaga przynajmniej 3 kliknięć). Jedna zaledwie firma (Jeronimo Martins Dystrybucja SA) pokusiła się o to, by informacje dotyczące pracy w firmie umieścić na osobnej stronie z własną domeną.
Bardzo istotnym z punktu widzenia użyteczności biznesowej elementem podstrony dotyczącej kariery, powinny być ogłoszenia rekrutacyjne. Czy firmy korzystają z takiej metody rekrutacji? Wyniki analizy wskazują, że tak - zaledwie 10 % firm nie uwzględniło w strukturze strony miejsca na takie ogłoszenia. Ten wynik napawa optymizmem, przy czym do pełnej świadomości aktualności ogłoszeń potrzebna jest data umieszczenia aplikacji lub informacja, do kiedy można składać CV, a taką opcję przewidziało zaledwie 37% pracodawców. Reszta ma na stronie umieszczone ogłoszenia nieaktualne (6%) – niekiedy nawet przeterminowane o rok lub też brak jest jakiejkolwiek informacji pozwalającej zorientować się w tym, czy rekrutacja nadal jest prowadzona (57%).