E-gospodarka w Polsce 2003
2004-09-17 13:15
© fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: B2B w tym roku: 720,97 mld
Wyniki badań wskazują wyraźnie potrzebę intensyfikacji działań podjętych w wielu programach o zasięgu ogólnopolskim, inwestycji w infrastrukturę teleinformatyczną na terenie Polski oraz działań edukacyjnych i promocyjnych. Wzrost liczby użytkowników Internetu na poziomie 4-5% wciąż stawia Polskę na końcu listy krajów europejskich.Głównym obszarem o najwyższej efektywności zastosowania elektronicznych narzędzi jest handel i to zarówno w relacjach B2B, jak i B2C. W 2003 roku wartość transakcji w Internecie sięgnęła 3 mld zł, co stanowi ok. 50% wzrost w porównaniu z poprzednim rokiem. Procesy gospodarcze wspomagane zastosowaniem systemów ICT w polskich przedsiębiorstwach w 2003 roku w relacjach B2B rozwijały się znacznie dynamiczniej niż w 2002 roku:
1. rynek usług dostępowych do sieci teleinformatycznych zdecydowanie uległ poszerzeniu, zarówno jeśli chodzi o dostępne technologie, jak i operatorów oferujących takie usługi;
2. zdecydowanie wzrosło zaangażowanie sieci sprzedaży detalicznej w implementacji rozwiązań wykorzystujących elektroniczną wymianę danych w relacjach handlowych z dostawcami. W wielu przypadkach rozwiązania te bazują na wykorzystaniu standardów globalnych wymiany i synchronizacji danych;
3. dla firm z sektora MSP uruchomione zostały fundusze pomocowe z UE na implementację nowoczesnych technologii;
4. rząd przyjął wiele programów stymulujących rozwój elektronicznej gospodarki, w tym program Tworzenie mechanizmów i struktur rozwoju handlu elektronicznego w Polsce / Elektroniczna Platforma Wspomagania Handlu - eHandel;
5. wypracowano kolejne standardowe wzory dokumentów elektronicznych wykorzystywanych w relacjach biznesowych w branży FMCG (produktów szybko zbywalnych);
6. na rynku zaistniały pierwsze podmioty oferujące certyfikaty dla podpisu elektronicznego zgodnego z PKI;
7. nadal nie został rozwiązany problem zrównania faktur elektronicznych z dokumentem papierowym;
8. pozytywny wynik referendum dotyczącego wejścia Polski do struktur Unii Europejskiej spowodował, że wiele przedsiębiorstw wpisało narzędzia e-gospodarki do swoich analiz SWOT jako szansę w budowaniu przewagi konkurencyjnej. Podobną sytuację dynamicznego rozwoju obserwuje się także w handlu, w relacjach B2C.
9. Zakupów przez Internet dokonuje już prawie 0,5 mln osób, co świadczy o dużym potencjale tego rynku, a tendencja wzrostowa z roku na rok wskazuje na jego dalszy rozwój. W 2003 roku liczba sklepów internetowych spadła do poziomu około 660 sklepów, z czego 90% wykazało zysk. Nie należy jednak spodziewać się w najbliższej przyszłości gwałtownego spadku ich liczebności, raczej prognozuje się stabilizację na tym poziomie i wzrost obrotów w ramach istniejącej grupy sklepów. Do najbardziej dynamicznie rozwijających się obszarów elektronicznej gospodarki na rynku finansowym w Polsce należy zaliczyć bankowość. Już prawie wszystkie banki w Polsce oferują swoim klientom, zarówno instytucjonalnym, jak i detalicznym, dostęp do usług finansowych z wykorzystaniem elektronicznych kanałów dystrybucji. Założono ponad 2,6 mln kont, co stanowi około 24% wszystkich rachunków typu ROR. Pod koniec 2003 roku około 1,5 mln osób korzystało z bankowości internetowej, co stanowi 23% wszystkich użytkowników Internetu i świadczy o znacznych możliwościach rozwoju tego rynku. Sytuacja przedstawia się gorzej w obszarze ubezpieczeń, gdyż dziedzina ta okazuje się dużo bardziej konserwatywna niż bankowość.
10. Towarzystwa ubezpieczeniowe z pewnym opóźnieniem wprowadzają usługi realizowane drogą elektroniczną, pomimo że wśród społeczeństwa występuje spore zainteresowanie zawieraniem polis ubezpieczeniowych poprzez Internet.
11. Kolejnym segmentem elektronicznej gospodarki, przed którym stoi potrzeba dynamicznego rozwoju, jest administracja. Zarówno przedsiębiorstwa, jak i obywatele w Polsce nie mają zapewnionej w pełni możliwości interaktywnego kontaktowania się z administracją państwową i samorządową. Dotychczasowe usługi oferowane drogą elektroniczną mają w większości jedynie charakter informacyjny. Brakuje nadal skutecznych mechanizmów ułatwiających obywatelom i przedsiębiorstwom załatwianie formalności w urzędach drogą elektroniczną.
12. Wyniki badań w skali świata (badania Nationmaster) plasują Polskę na 57 miejscu pod względem elektronicznych usług administracji publicznej, na 178 sklasyfikowanych państw. Wyniki badań w 2003 roku pokazały również wzrost dysproporcji w poziomie usług e-publicznych pomiędzy Polską a państwami UE. Wskazują one niższą dynamikę rozwoju tych usług w Polsce - ok. 20% w stosunku do 40% poziomu dynamiki rozwoju w państwach Unii Europejskiej. Pocieszające są jedynie statystyki wyższego poziomu korzystania z usług e-publicznych w Polsce na tle państw wstępujących do Unii Europejskiej. W Polsce 26% obywateli posiadających dostęp do Internetu korzysta z niego w kontaktach z administracją publiczną, podczas gdy w krajach kandydujących do Unii jest to średnio 17%.
13. Wraz z rozwojem elektronicznej gospodarki niezbędnym procesem było powstawanie aktów prawnych, regulujących wszelkie aspekty wykorzystania narzędzi elektronicznych w gospodarce. Do głównych wydarzeń 2003 roku można zaliczyć wejście w życie dwóch podstawowych ustaw bezpośrednio odnoszących się do elektronicznej gospodarki:
- ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną;
- ustawy o elektronicznych instrumentach płatniczych.
oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl