Jacy są polscy dziennikarze 2010?
2010-11-27 00:11
Formy nacisku, jakich doświadczyli dziennikarze © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Linie lotnicze: słaba komunikacja PR
JAKIE TO DZIENNIKARSTWO?Z przeprowadzonego badania wynika, że dla większości dziennikarzy ich zawód to pasja i powołanie. Ponad trzy czwarte czuje zadowolenie z wykonywanego zawodu, natomiast połowa kompletnie nie myśli o jego zmianie. Jednocześnie bardzo duża część wskazuje na negatywne zmiany jakie nastąpiły w zawodzie dziennikarza, a prawie wszyscy doświadczyli w swojej pracy różnego rodzaju nacisków i prób manipulacji. Groźna jest też presja rynku i odbiorców na kształt publikacji: prawie połowa ankietowanych przyznała, że tego typu sytuacje miały miejsce również w ich przypadku. Jedna piąta respondentów spotkała się w swojej pracy z mobbingiem i korupcją.
fot. mat. prasowe
Formy nacisku, jakich doświadczyli dziennikarze
Nieco ponad jedna trzecia badanych uznaje dziennikarstwo za zawód jak każdy inny. Niewielki procent przyznał, że nie może rozdzielić tych dwóch aspektów (2%) a pojedyncze głosy mówiły o zawodzie jako hobby, połączeniu pasji, przygody i rzemiosła, adrenalinie czy zwyczajnie jako o ciekawej pracy.
Z opinii dziennikarzy na temat zmian jakie w ostatnich latach miały miejsce w ich środowisku wyłania się obraz błędnego koła. Komercjalizacja wymusza pogoń za sensacją i szybsze tempo pracy, co spłyca i pogarsza jakość pracy, to z kolei ma wpływ na obniżenie standardów i prestiżu zawodu dziennikarza.
ZAROBKI
fot. mat. prasowe
Deklarowane miesięczne zarobki netto
71% uczestniczących w ankiecie pobiera stałą pensję za swoją pracę. Nadal dość popularna jest wierszówka, ponad połowa ankietowanych (54%) dostaje wynagrodzenie również w tej formie.
Najczęściej (40%) deklarowano dochody w przedziale od 2001-4000 zł netto. 32% zarabia więcej niż 4000 złotych, podczas gdy wynagrodzenie niższe niż 2000 złotych wskazało 27% badanych. Ankietowani wskazywali , że zbyt niskie zarobki w branży (w stosunku do nakładów pracy, w porównaniu ze specjalistami PR) są przyczyną pogarszania się jakości dziennikarstwa.
WSPÓŁPRACA Z BRANŻĄ PUBLIC RELATIONS
Badanie pokazało, że zdania na temat współpracy dziennikarzy z PR-owcami są podzielone. Porównywalna liczba osób określiła specjalistów PR jako dobrych współpracowników niezbędnych w pozyskiwaniu informacji, jak i na trudnych partnerów we współpracy. Prawie wszyscy mający kontakty z PR wskazali aspekty utrudniające im współpracę z przedstawicielami branży (głównie niską wartość merytoryczną otrzymywanych informacji i informacje nie na temat). Jednocześnie okazało się, że prawie połowa badanych myślała w czasie swojej dziennikarskiej kariery, aby stanąć po drugiej stronie i zostać PR-owcem.
fot. mat. prasowe
Przeszkody na drodze do dobrej współpracy z PR-owcami
Informacje o badaniu
Badanie przeprowadził Instytut Monitorowania Mediów wraz ze Stowarzyszeniem Dziennikarzy Polskich. Grupą badanych byli dziennikarze polscy, którzy wyrazili zgodę na udostępnienie swoich danych w internetowej bazie dziennikarzy MediaContact. Przyjęto, że uczestnikami badania będą wszyscy dziennikarze, którzy wypełnią rozesłaną mailowo ankietę online, zatem próba badawcza nie miała charakteru losowego i reprezentatywnego. Badanie przeprowadzono między 13 a 30 września 2010 roku. Wcześniej kwestionariusz poddany został pilotażowi w celu wychwycenia ewentualnych niejasności i błędów. Ankietę składającą się z 38 pytań (w tym: pojedynczego i wielokrotnego wyboru, pytań otwartych oraz wskazania preferencji na skali) wypełniło 507 osób.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl