Koniunktura konsumencka XI 2010
2010-11-25 12:52
W listopadzie 2010 r. ponownie zanotowano niekorzystne tendencje nastrojów konsumenckich społeczeństwa. Ich poziom był podobny do odnotowanego we wrześniu i październiku, poinformował Główny Urząd Statystyczny.
Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka X 2010
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, pogorszył się w listopadzie (w porównaniu do października) jedynie o 0,9 pkt proc. do –20,1 pkt proc. i był niższy niż przed rokiem o 1,6 pkt proc.Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, zmniejszył się nieznacznie w stosunku do poprzedniego miesiąca, o 0,3 pkt proc. i ukształtował się na poziomie –27,0 pkt proc. Wartość tego wskaźnika była wyższa niż przez rokiem — o 0,7 pkt proc.
Zanotowane w listopadzie 2010 r. niekorzystne tendencje w koniunkturze konsumenckiej były wynikiem pogorszenia większości czynników determinujących nastroje konsumenckie w stosunku do poprzedniego miesiąca. W listopadzie br. konsumenci oceniali bardziej niekorzystnie zarówno osiągane (w ostatnich 12 miesiącach) jak i oczekiwane (w następnych 12 miesiącach) zmiany w sytuacji finansowej swoich gospodarstw domowych i w sytuacji gospodarczej kraju. Coraz bardziej niekorzystnie konsumenci oceniają także oczekiwane zmiany w sytuacji na rynku pracy, wyrażające się obawą przed wzrostem bezrobocia. Minimalnie poprawiły się oceny dokonywania ważnych zakupów dla gospodarstw domowych w obecnej sytuacji, natomiast istotnie poprawiły się oceny możliwości oszczędzania pieniędzy (w następnych 12 miesiącach).
Przeczytaj także:
Koniunktura konsumencka XII 2010
![Koniunktura konsumencka XII 2010 [© Scanrail - Fotolia.com] Koniunktura konsumencka XII 2010](https://s3.egospodarka.pl/grafika/koniunktura-konsumencka/Koniunktura-konsumencka-XII-2010-apURW9.jpg)
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl