Style życia w Polsce
2004-09-20 00:05
Prawie dwie trzecie polskich konsumentów woli kupować produkty polskie niż zagraniczne, blisko połowa Polaków preferuje zdrowy styl życia, zwraca uwagę na właściwe odżywianie i starannie dobiera produkty żywnościowe i potrawy - wynika z kolejnej fali badania "Style życia w Polsce".
Przeczytaj także: Jak spędzamy czas wolny?
Prawie dwie trzecie polskich konsumentów (61 proc.) woli kupować produkty polskie niż zagraniczne. Dla ponad jednej czwartej Polaków (26 proc.) nie ma większego znaczenia skąd pochodzi produkt, natomiast jedna ósma (12 proc.) woli kupować towary pochodzenia zagranicznego.Dochód i wiek respondenta to czynniki silnie determinujące preferencje zakupowe. Największy odsetek zwolenników polskich produktów jest wśród osób o dochodach do 1000 złotych oraz osób starszych. Trzy czwarte respondentów w wieku 50-59 lat (75 proc.) oraz 82 proc. powyżej 60 lat deklaruje, że chętniej kupuje rodzime wyroby.
Dla ponad jednej trzeciej ankietowanych (35 proc.) produkty oznaczone logo Teraz Polska były atrakcyjniejsze i chętniej kupowane, jedna czwarta nie miała w tym względzie silnie określonych preferencji, natomiast dla pozostałych 38 proc. emblemat Teraz Polska na produkcie nie stanowił żadnej zachęty przy podejmowaniu decyzji o jego zakupie.
Zestawienie obecnych wyników z badaniami z ubiegłych lat pokazuje, że polskie produkty mają wśród krajowych konsumentów stała grupę zwolenników, a ich odsetek w społeczeństwie utrzymuje się od kilku lat na niezmienionym poziomie.
Ważniejsza cena niż jakość
Polacy od dawna największą wagę przywiązują do cen kupowanych towarów i jest ona podstawowym czynnikiem determinującym wybory przy półce sklepowej. Jakość schodzi tu na dalszy plan. Liczna grupa konsumentów (obecnie 35 proc.), niezmiennie stara się wybierać produkty najtańsze. Ich zdaniem poszczególne marki najczęściej różnią się między sobą jedynie ceną, której wysokość nie jest jednocześnie odzwierciedleniem ich jakości.
Skłonna do dodatkowego płacenia za jakość jest jedna czwarta ogółu Polaków (23 proc.), w tym szczególnie ludzie młodzi, z przedziałów wiekowych 15 - 19 i 30 - 39 lat. Wśród nich odsetek kupujących wyłącznie produkty wysokiej jakości bez względu na cenę wyniósł odpowiednio 33 i 30 procent. Akceptują oni wyższą cenę produktu w zamian za jego wyższą jakość. W porównaniu do wyników sondażu z 2002 roku odsetek osób o takich preferencjach jest obecnie o 3 punkty procentowe niższy.
Mniejsza lojalność wobec marek
Przywiązanie do tych samych, sprawdzonych marek wyraziło dwie trzecie ankietowanych (63 proc.). Tylko co dziesiąty Polak nie czuje się od nich uzależniony. Osoby deklarujące przywiązanie do konkretnych marek to najczęściej osoby starsze, w wieku powyżej 50 lat. Młodsi są bardziej skłonni do zmian preferencji i ulegania tymczasowym modom.
W porównaniu do wyników sondażu z 2002 roku, odsetek osób deklarujących kupowanie tych samych, sprawdzonych marek obniżył się obecnie o 8 punktów procentowych.
Przeczytaj także:
Seniorzy: silna grupa nabywcza i świadomi konsumenci
oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
styl życia Polaków, stosunek do produktów markowych, zdrowa żywność, sposób odżywiania, zachowania konsumentów, preferencje zakupowe