Przedsiębiorstwa handlowe a outsourcing
2010-11-30 09:56
Przeczytaj także: Firmy paliwowe i energetyczne a outsourcing
Przedsiębiorstwa handlowe wykorzystują potencjał outsourcingu, współpracując w tym zakresie z firmami zewnętrznymi. Najczęściej outsourcują procesy związane ze szkoleniami i usługami transportowymi. Ponadto aż 50% przedsiębiorstw zleca na zewnątrz obsługę nieruchomości, sprzedaży i marketingu.„Firmy handlowe coraz częściej współpracują w ramach outsourcingu z firmami zajmującymi się zarządzaniem czystością”, mówi Andrzej Smółko, Prezes CWS-boco Polska. „Są to usługi związane ze sprzątaniem, jak również wynajmem urządzeń higieny. Jak wynika z badań, 40% przedsiębiorstw z sektora handlowego korzysta z usług czystości, a 10% wynajmuje wyposażenie do toalet”.
Dla większości firm handlowych głównym motywem korzystania z outsourcingu jest obniżenie i kontrola kosztów operacyjnych. Badanie wskazuje, że dla 65% badanych ważna jest możliwość koncentracji na podstawowej działalności zarobkowej. Natomiast trzeci główny motyw korzystania z usług firm zewnętrznych to uzyskanie dostępu do zasobów, których nie posiada organizacja, co deklaruje 60% przebadanych firm.
Możliwość koncentracji na podstawowej działalności zarobkowej to dla wszystkich przedsiębiorstw handlowych największa korzyść związana ze współpracą z firmami outsourcingowymi. Istotne są również większa zyskowność, wyższa wydajność oraz usprawnienie działań firmy. Aż 80% badanych wymienia poprawę jakości oraz większą elastyczność działania jako istotną korzyść zlecania usług na zewnątrz.
80% respondentów badania zadeklarowało, że outsourcing pozwala im na obniżenie kosztów. Z tego 60% firm handlowych uzyskuje oszczędności za poziomie do 10%, kolejne 15% wskazało, że wahają się one w przedziale 10-30%, natomiast dla 5% firm są one wyższe niż 30% i niższe niż 50%. Dla 15% firm outsourcing nie generuje ani oszczędności ani kosztów, zaś dla 5% jest on droższy od wykonywania działalności wewnątrz firmy.
Ponad połowa badanych oszacowała swoje wydatki na outsourcing na poziomie 10-20% kosztów operacyjnych. Kolejne 10% firm zadeklarowało wysokość wydatków w przedziale 20-50%. Natomiast nieco ponad jedna trzecia firm handlowych przeznacza na outsourcing mniej niż 10% kosztów operacyjnych. Dodatkowo, jedna czwarta firm handlowych przewiduje nieznaczny wzrost wydatków na outsourcing, a co dwudziesta firma wskazuje, że wzrost ten będzie znaczny. Co ciekawe, żadna z przebadanych firm nie wskazała, że wydatki te spadną.
Informacje o badaniu
Badanie zostało wykonane w sierpniu 2010 r. na grupie menedżerów wyższego i średniego szczebla reprezentujących 200 polskich przedsiębiorstw z sektora przemysłowego i usług. Wywiady przeprowadzono w losowo wybranych dużych i średnich przedsiębiorstwach zatrudniających co najmniej 50 osób. Badania zostały oparte o wystandaryzowany kwestionariusz ankietowy składający się z pytań zamkniętych. Raport został wykonany przez firmę Seendico Doradcy.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl