Marketing społecznościowy 2010
2010-11-30 12:43
Podejmowanie działań w mediach społecznościowych a obliczanie wskaźników efektywności © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Czy biznes wykorzystuje social media?
fot. mat. prasowe
Podejmowanie działań w mediach społecznościowych a obliczanie wskaźników efektywności
„Aż 44% pytanych przez nas brand managerów uważa, że kłopoty z oceną efektywności to istotna bariera we wdrażaniu działań w mediach społecznościowych”, komentuje Norbert Kilen z agencji marketingu interaktywnego Think Kong, koordynator badania. „Szkoda, bo wbrew obawom marketerów skuteczność działań w mediach społecznościowych da się mierzyć, nawet dość dokładnie.”
fot. mat. prasowe
Główne bariery wdrożenia działań w social media
Jak czytamy w raporcie, aż 53 proc. badanych nigdy bądź prawie nigdy nie analizuje tych wskaźników. Warto zwrócić uwagę, że brak praktyki dotyczącej obliczania efektywności promowania marek w mediach społecznościowych wśród polskich brand managerów stoi w rażącym kontraście z wynikami zagranicznymi. Dla przykładu – w amerykańskich badaniach Marketing Sherpa aż 65 proc. respondentów zadeklarowało przełożenie działań w mediach społecznościowych na wzrost sprzedaży, 95 proc. na nasilenie się ruchu na stronie, 96 proc. na wzrost świadomości marki.
Inne wskazywane przez marketerów bariery to m.in. nieznajomość wszystkich możliwości marketingu w social media (37 proc. wskazań), brak wyodrębnionego budżetu na działania w mediach społecznościowych (34 proc.), wymóg stałej aktywności (27 proc.).
fot. mat. prasowe
Serwisy społecznościowe najlepsze do działań marketingowych
Przeprowadzone badanie wskazuje, że spośród platform, które zyskać mogą najwięcej na rozwoju polskiego rynku marketingu w mediach społecznościowych, najjaśniejsza przyszłość rysuje się przed serwisami zachodnimi. Facebook.com jako skuteczne medium uprawiania marketingu wskazało aż 94 proc. respondentów. Kolejne miejsce zajął YouTube.com z 67 proc. odpowiedzi. W porównaniu z tymi wynikami polskie serwisy wypadają wyjątkowo słabo. Jedynie 20 proc. uczestników badania wskazało NK.pl.
Informacje o badaniu
Badanie, którego wyniki opisuje Raport Social Media Brand Index 2010 to projekt agencji marketingu interaktywnego Think Kong realizowany m.in. we współpracy z IAB Polska. Badanie zostało zrealizowane pod patronatem IAA (Międzynarodowego Stowarzyszenia Reklamy w Polsce), Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”, Polskiej Rady Centrów Handlowych, oraz magazynów: Think Tank, Brief, OOH Magazine i serwisów Mediarun.pl, Marketingowiec.pl, Marketing przy kawie, Fundacji internetPR.pl oraz blog.Mediafun.pl. Objęło ono 71 marek prowadzące sprzedaż B2C z branż odzieżowej, spożywczej, farmaceutycznej, finansowej, motoryzacyjnej, RTV i AGD, medialnej oraz telekomunikacyjnej.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl