Jest praca w mediach społecznościowych
2010-12-02 09:55
Przeczytaj także: Media społecznościowe a wizerunek pracownika i firmy
„W ciągu ostatnich dwóch lat odnotowaliśmy prawie 120-procentowy przyrost liczby tego typu ofert. Dla porównania: w listopadzie 2008 opublikowano w naszej giełdzie pracy zaledwie 4 tego typu propozycje pracy. Należy zwrócić uwagę na to, iż wzrasta też zapotrzebowanie na specjalistów IT w zakresie programowania aplikacji społecznościowych”, wyjaśnia Beata Szilf-Nitka, Dyrektor Generalny internetowej giełdy pracy infoPraca.pl.Z początkiem listopada w internetowej giełdzie pracy infoPraca.pl pracodawcy opublikowali ponad 70 propozycji zatrudnienia w mediach społecznościowych. Wraz ze wzrostem liczby ofert przybywa także chętnych do pracy. W na jeden wakat dotyczący tej profesji aplikuje średnio ponad 55 osób. „Na rynku jest sporo chętnych, ale mało specjalistów”, wyjaśnia Paweł Stempniak z agencji interaktywnej Ciszewski Internet. „Wśród 30 kandydatów aplikujących na jedną ofertę można znaleźć 8 albo 9 osób, które posiadają wymaganą wiedzę na temat marketingu wirusowego, kampanii reklamowych, akcji społecznościowych, strategii promocji czy tworzenia stron oraz aplikacji w środowisku mediów społecznościowych”.
Podstawowe wymagania pracodawców to nie tylko praktyczna wiedza z zakresu marketingu społecznościowego i Internetu, ale także znajomość technicznych zagadnień związanych z komunikacją internetową. Niezbędna w tym przypadku jest także bardzo dobra znajomość języka angielskiego w piśmie i mowie. Mile widziane jest także wyższe wykształcenie na kierunkach takich jak marketing, dziennikarstwo czy public relations.
„Szukamy osób z pokolenia mediów społecznościowych - nie wiekowo, a mentalnie. Oczekujemy od nich przede wszystkim umiejętności sprawnego zarządzania zespołem składającym się także z programistów oraz designerów”, dodaje Rahim Blak, CEO ClickCommunity.pl.
„Bardzo istotne jest dla nas, aby potencjalny kandydat znał tajniki marketingu oraz umiał angażować społeczność. Doświadczenie w tworzeniu tekstów, kreatywność oraz umiejętność komunikacji to podstawowe czynniki, które decydują o zatrudnieniu potencjalnego kandydata”, dodaje Marcin Janowski, PR Manager agencji interaktywnej OX Media.
W analizy ofert opublikowanych w serwisie infoPraca.pl wynika, że obiecujący kandydat bez wielkiego doświadczenia w prowadzeniu kampanii może liczyć na uposażenie od 1,8 tys. zł brutto. Najczęściej agencję interaktywne proponują kandydatom wynagrodzenia w wysokości od 2,5 do 6 tys. zł brutto w zależności od stażu, doświadczenia i powierzonych projektów.
Firma Outsell szacuje, iż zasięg marketingu prowadzonego w sieciach społecznościowych wzrośnie w 2010 roku o ponad 43 proc. Jak pokazują badania wykonane przez firmę ORIAQ we współpracy z IAB Polska, media społecznościowe w Polsce to wciąż rozwijająca się dziedzina. Dziś marketingowcy wydają najwięcej środków na reklamę poprzez strony WWW, zakup mediów i bannery. Na social media przeznaczają zaledwie 3 proc. budżetów. A jeszcze mniej, bo po 1 proc. na advertgaming czy e-PR.
„Zasięg mediów społecznościowych jest w Polsce jeszcze nieco ograniczony mimo szybko rosnącej liczby ich użytkowników. Z pewnością coraz więcej firm będzie wkraczało ze swoją komunikacją w ten kanał komunikacyjny. Jestem praktycznie pewien, iż w ciągu najbliższych lat będzie rosło zapotrzebowanie na pracowników specjalizujących się w działaniach w mediach społecznościowych. Już dzisiaj można zauważyć, że coraz więcej firm myśli o budowaniu wewnętrznych kompetencji w zakresie mediów społecznościowych”, uważa Mirek Połyniak, strateg internetowy w OPEN4net, autor bloga "Skuteczny e-marketing”. „W każdej dużej firmie należy mieć dobrych specjalistów z doświadczeniem, warto też korzystać z pomocy zewnętrznego eksperta czy agencji, gdy taka wiedza jest niezbędna. Natomiast wewnętrzne kompetencje w zakresie mediów społecznościowych będą niezbędne. Przed tym nie będzie odwrotu”, dodaje.
Blisko 90 proc. spośród wszystkich ofert dotyczących mediów społecznościwych opublikowali pracodawcy z takich branż jak marketing, public relations, IT, Internet, e-Commerce czy sprzedaż. Zaledwie jedna dziesiąta to oferty pochodzące bezpośrednio od firm poszukujących wewnętrznych specjalistów w tej dziedzinie. „Media społecznościowe były i będą w większości przypadków domeną związaną z marketingiem i reklamą. Jednak coraz więcej firm poszukuję własnych specjalistów nie tylko odnośnie działalności marketingowej, ale także kadrowej. Media Społecznością odgrywają tez coraz większą rolę w rekrutacji, która powoli przenosi cześć swoich narzędzi do środowiska Web 2.0”, wyjaśnia Beata Szilf-Nitka.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl