Mobilna i elastyczna praca w cenie
2010-12-04 00:15
Przeczytaj także: Atmosfera w pracy często jest zła
Najważniejsze wnioski
Przedstawione poniżej wnioski z badania pozwalają bliżej przyjrzeć się prawdziwym oczekiwaniom, potrzebom i zachowaniom pracowników na całym świecie, wpływającym na sposób uzyskiwania dostępu do informacji i komunikowania się w przedsiębiorstwach.
Bardzo duża potrzeba mobilności i elastyczności wśród pracowników
- Wyniki badania przeprowadzonego wśród 2600 pracowników i informatyków z 13 krajów dowodzą, że trzech na pięciu pracowników (60%) jest przekonanych, że wydajna praca nie wymaga już ich fizycznej obecności w biurze. W szczególności dotyczy to Azji i Ameryki Łacińskiej - ponad dziewięć na dziesięciu pracowników (93%) stwierdziło, że do utrzymania wydajności pracy nie muszą przebywać w biurze. Przekonanie to w znacznym stopniu podzielają respondenci z Chin (81%) i Brazylii (76%).
- Dwóch na trzech badanych pracowników (66%) oczekuje, że technologie informatyczne powinny umożliwiać im wykorzystywanie dowolnych urządzeń – osobistych lub firmowych – do uzyskiwania dostępu do firmowych sieci, aplikacji i informacji w dowolnym miejscu i czasie. Pracownicy ci oczekują również, że wybór tego typu urządzeń będzie coraz szerszy. Według ankietowanych wybór sieciowych punktów dostępu powinien w przyszłości rozszerzyć się o niestandardowe urządzenia robocze, takie jak telewizory i ekrany nawigacji samochodowych.
- Jeśli chodzi o pracowników dysponujących dostępem do korporacyjnych sieci, aplikacji i informacji poza biurem, 45% ankietowanych przyznało się do dodatkowych 2-3 godzin poświęcanych na pracę każdego dnia, natomiast 25% - do co najmniej 4 godzin. Jednak godziny nadliczbowe nie przekładają się na większą dostępność pracowników na żądanie. Po prostu chcą oni mieć więcej możliwości zarządzania czasem pracy w ciągu całego dnia.
- Pracownicy podkreślają również bardzo duże znaczenie możliwości pracy w dowolnym miejscu – czynnik ten może wpływać na lojalność wobec firmy (13%), wybór stanowiska (12%) i morale (9%). Na przykład dwóch na trzech pracowników na całym świecie (66%) przyznało, że przyjęliby ofertę pracy z niższym wynagrodzeniem i większą elastycznością korzystania z urządzeń, dostępem do mediów społecznościowych i mobilnością, rezygnując z lepiej płatnej oferty, pozbawionej jednak takiej elastyczności. Odsetek ten był wyższy w niektórych krajach, na przykład w Hiszpanii (78%), mimo problemów gospodarczych trwających tam od kilku lat.
Czy firmy potrafią zaspokoić potrzeby pracowników?
- Prawie połowa informatyków uczestniczących w badaniu (45%) stwierdziła, że w zakresie zasad i technologii nie jest przygotowana do udzielania wsparcia bardziej mobilnym i elastycznym pracownikom. Najważniejszym problemem jest oczywiście bezpieczeństwo.
- Chociaż wielu informatyków było przekonanych, że bezpieczeństwo (57%), budżet (34%) i doświadczenie pracowników (17%) to najpoważniejsze bariery uniemożliwiające większe rozproszenie personelu, pracownicy często twierdzili, że przeszkodami były brak rozwiązań IT i zasady korporacyjne. To stwierdzenie było szczególnie często spotykane wśród pracowników z Indii - ponad połowa badanych z tego kraju (58%) stwierdziła , że drogę do bardziej elastycznego stylu pracy blokuje brak odpowiednich rozwiązań informatycznych.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl