Rynek produktów OTC 2010-2012
2010-12-06 13:30
Udział poszczególnych krajów w rynku produktów OTC w Europie Środkowo-Wschodniej, 2009Udział poszcze © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Rynek produktów OTC w Polsce 2010
Rynek wart 12 mld euro w 2012 r.Skutki globalnego kryzysu ekonomicznego były widoczne we wszystkich państwach Europy Środkowo-Wschodniej. Spowodował on negatywny wzrost PKB we wszystkich analizowanych krajach w 2009 r. (za wyjątkiem Polski), a także wzrost bezrobocia, zamrożenie lub redukcję płac i deprecjację walut lokalnych. Krajami najbardziej dotkniętymi przez kryzys w regionie Europy Środkowo-Wschodniej były państwa bałtyckie (Litwa, Łotwa, Estonia), a spośród analizowanych krajów – Rosja i Ukraina. Polska gospodarka ucierpiała najmniej.
Słaba kondycja gospodarek znalazła również w odbicie w zmniejszonym popycie na produkty OTC, ponieważ ludzie starali się ograniczać wydatki na produkty, bez których mogą żyć, a w sektorze farmaceutycznym oznaczało to niższe wydatki na suplementy diety i leki OTC. „W związku z epidemią świńskiej grypy sprzedaż produktów OTC rosła jednak intensywnie pod koniec 2009 r. Poskutkowało to pozytywnymi wzrostami na rynkach produktów OTC w większości krajów w walucie lokalnej. W euro, z powodu niekorzystnych kursów walutowych, stopy wzrostu rynku były w niektórych krajach negatywne”, mówi Agnieszka Stawarska, analityk rynku farmaceutycznego PMR i współautorka raportu.
Jak czytamy w raporcie, w 2010 r. wszystkie gospodarki, za wyjątkiem rumuńskiej, powinny wrócić na ścieżkę wzrostu i odnotować dodatni wzrost PKB. Wzrost będzie najwyższy w Rosji (4%), na Słowacji i na Ukrainie (3,7%) oraz w Polsce (3%). Tylko w Rumunii spodziewany jest spadek PKB – o około 1,9% w 2010 r.
Poprawa sytuacji gospodarczej będzie skutkowała wzrostem popytu na produkty OTC. Dlatego też PMR prognozuje, że pomiędzy 2010 a 2012 r. rynek produktów OTC w Europie Środkowo-Wschodniej będzie rósł rocznie średnio o 10% i przekroczy 12 mld euro w 2012 r.
Rosja i Polska największymi rynkami OTC w regionie
Raport wskazuje, że w 2009 r., podobnie jak w poprzednich latach, blisko połowa wartości rynku produktów OTC została wygenerowana przez Rosję. Polska była drugim największym rynkiem w regionie, z udziałem w całkowitej sprzedaży na poziomie około 20%. Ukraina miała 8% udział w rynku produktów OTC w Europie Środkowo-Wschodniej, podczas gry w przypadku Czech udział ten oscylował w granicy 6%.
fot. mat. prasowe
Udział poszczególnych krajów w rynku produktów OTC w Europie Środkowo-Wschodniej, 2009Udział poszcze
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl