Polski konsument a prezenty pod choinkę
2010-12-09 13:50
Przeczytaj także: Decyzje zakupowe Polaków przed Świętami
Wyniki analizy wskazują również, że nie dla wszystkich jesteśmy jednakowo hojni. Najwięcej wydajemy na prezenty dla dzieci (średnio 188 zł), partnerów (154 zł) i rodziców (123 zł). Lubimy za to oszczędzać na prezentach dla teściów – pod choinką znajdą podarunki za średnio 89 zł. Nieco więcej przeznaczamy na niespodzianki dla rodzeństwa (100 zł) i dalszych krewnych, jak kuzyni i wujostwo (101 zł).
O ile chęci mamy dobre, gorzej jest z działaniem. Z badania wynika, że aż 54 % Polaków włóczy się po centrach handlowych w poszukiwaniu pomysłów. „Coraz popularniejszym źródłem inspiracji staje się Internet, w którym pomysłu na upominek szuka co trzeci Austriak i Włoch – ale aż 42 procent Polaków”, zwraca uwagę Tomasz Łysakowski. Kwestia prezentów sprawia, że 17% z nas uważa świąteczne zakupy za stresujące. Najczęściej wymienianym powodem stresu jest właśnie brak pomysłów (47%) i zatłoczone sklepy (46%).
Możemy uniknąć biegania po centrum handlowym i kupowania w desperacji nietrafionych prezentów. W poszukiwaniu wartościowych i oryginalnych prezentów warto przejrzeć Internet, a przy tym uniknąć frustrujących tłumów w sklepach. Czas dostarczenia do Polski przesyłki np. z Wielkiej Brytanii to średnio 3-4 dni, więc jeszcze nie musimy się martwić, że Mikołaj nie zdąży doręczyć prezentów na Święta.
„Coraz więcej osób zauważa, że Internet to nie tylko doskonałe źródło pomysłów, ale i miejsce, w którym można bez stresu zrobić zakupy – także, a może przede wszystkim w sezonie świątecznym, gdy tradycyjne sklepy pękają w szwach”, mówi Tomasz Łysakowski. „Już ponad połowa Polaków (54 proc.) deklaruje, że przynajmniej część świątecznych zakupów zrobi w tym roku w sieci. Nawiasem mówiąc wypadamy tu nadzwyczaj dobrze, znacznie lepiej niż Hiszpanie (23 proc.), Belgowie (26 proc.) i Włosi (28 proc.)”, komentuje psycholog. Najczęściej wymienianym powodem zadowolenia z zakupów w sieci jest cena (69%) i możliwość kupowania w dowolnym czasie (69%). Kupując na portalach zakupowych można również dużo oszczędzić. Mając dostęp do aukcji na całym świecie, możemy wybrać tę najbardziej korzystną. Nie jesteśmy ograniczeni tylko do krajowego rynku.
Informacje o badaniu
Badania przeprowadzono metodą omnibus na grupie 1076 osób w wieku od 16 do 44 lat.
Przeczytaj także:
Przedświąteczne zakupy online 2010

1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
preferencje zakupowe, decyzje zakupowe, zakupy online, przedświąteczny okres, prezenty świąteczne