eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacjeJak przeprowadzić szkolenie pracowników?

Jak przeprowadzić szkolenie pracowników?

2010-12-14 13:36

Przeczytaj także: Szkolenie pracowników korzystne w kryzysie


Prowadzenie szkolenia

Uwaga! Jeśli nie prowadzisz szkoleń, ale zdarza ci się występować przed szerszą grupą osób (np. na zebraniach), większość poniższych informacji będzie także przydatna. Wybiła godzina „zero”. Stoisz przed uczestnikami w nowej roli trenera. Właśnie. Stoisz… Czy zastanawiałeś się kiedyś, jak najlepiej zachowywać się na szkoleniu? Usiąść? Stać? Co zrobić z rękoma? Zawodowi trenerzy i mówcy uczą się zachowania, które wzbudza zaufanie, przychylność i zainteresowanie uczestników. Oto kilka rad, wynikających z tego, w jaki sposób ludzie spostrzegają siebie nawzajem, jak reagują w sytuacjach społecznych. Taki przyśpieszony kurs psychologii społecznej. Są to proste do zastosowania i kontrolowania szczegóły, od których wiele zależy.

Elementy mowy ciała uwiarygodniające twoje słowa:
  1. Postawa.
  2. Gestykulacja.
  3. Kontakt wzrokowy.
  4. Dystans przestrzenny.
1. Postawa

Jeśli mówisz do grupy osób ważne jest, aby twój głos był dobrze słyszalny. Najwłaściwsza do tego postawa to mówić na stojąco. Przećwicz to. Wyprostuj plecy, stań na lekko rozstawionych nogach, aby czuć się stabilnie i nie chwiać, ani nie bujać na boki w trakcie mówienia. Opuść swobodnie ręce wzdłuż ciała. Nie chowaj ich do kieszeni, nie zaplataj z tyłu. Unieś głowę. To najwłaściwsza postawa w trakcie mówienia, neutralnie odbierana przez słuchaczy. Nie odwraca uwagi od tego co, mówisz.

2. Gestykulacja

Stonowane gesty, niezbyt zamaszyste i na średniej wysokości dodają ekspresji i podkreślają przekazywaną treść. Jeśli nie potrafisz naturalnie gestykulować w trakcie mówienia i wykonujesz szereg nerwowych ruchów (popijanie wody, pstrykanie długopisem, zabawa obrączką, wyłamywanie palców) lub kurczowo trzymasz się kartki i stolika, musisz je wyeliminować. Odbieraj sobie wszystkie takie rekwizyty, gdyż wymachując nimi, skupiasz na nich uwagę słuchających. Nie odgradzaj się od nich biurkiem, krzesłem, trzymaną przed sobą kartką. Prawidłową gestykulację naprawdę można wyćwiczyć, jest to jednak proces. W trakcie mówienia staraj się co jakiś czas kontrolować to, co robisz z rękami. Jeśli nazbyt machasz dłońmi, obciąż lekko rękę, biorąc w dłoń mały przedmiot, na przykład nasadka długopisu lub spinacz.

3. Kontakt wzrokowy

Kontakt wzrokowy buduje porozumienie, jest też dla ciebie potwierdzeniem skupienia słuchaczy na tym, co mówisz. Jeśli przed tobą siedzi więcej osób, najlepiej abyś w trakcie mówienia kolejno, spokojnie przenosił wzrok na poszczególne osoby. Każdy powinien się czuć zauważony, ale nie możesz nikogo krępować zbyt nachalnym utrzymywaniem na nim spojrzenia. Nie patrz uporczywie w podłogę, na ściany, sufit, w kartkę, bo wyglądasz wtedy mało naturalnie i niewiarygodnie, jakbyś się bał lub wstydził patrzeć na uczestników.

4. Dystans przestrzenny

Jest to odległość, jaką zachowujesz pomiędzy sobą i uczestnikami. Nigdy nie podchodź do kogoś bliżej, niż na około 45 cm z przodu, gdyż naruszasz jego przestrzeń intymną i czuje się on niekomfortowo. Z tego samego powodu nie stawaj nad nikim, kto siedzi. Do grupy mów z odległości około 1,5 m. Pamiętaj, że odległością można „grać”, np. jeśli uczestnik atakuje, nigdy się nie cofaj, nie uciekaj, raczej odwrotnie, słuchając tego co mówi, zrób krok do przodu i patrz mu w twarz. Pokazujesz w ten sposób pewność siebie i swoich opinii.
Przeczytaj także: Co czeka firmy szkoleniowe? Co czeka firmy szkoleniowe?

oprac. : Difin S.A. Difin S.A.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: