Cloud computing a odzyskiwanie danych
2010-12-13 00:10
Przeczytaj także: Utrata danych a środowiska wirtualne
Zaniżony czas przestojów i usuwania skutków awarii
Badania pokazały, że czas usuwania skutków awarii jest dwukrotnie dłuższy, niż sądzą respondenci. Zapytani o poważną awarię, która zniszczyłaby główne centrum danych organizacji, respondenci odpowiedzieli, że:
- Oczekiwany czas przestoju po awarii to dwie godziny. Jest to mniej niż w 2009 roku, kiedy ankietowani twierdzili, że przywrócenie sprawności systemu po awarii zajęłoby cztery godziny.
- Średni czas przestoju po awarii w ciągu ostatnich 12 miesięcy wynosił pięć godzin, ponad dwukrotnie więcej od oczekiwanego. W tym samym okresie organizacje odnotowały średnio cztery przestoje.
Podstawowe przyczyny przestojów
Zapytani o przyczyny przestojów w ciągu minionych pięciu lat respondenci odpowiedzieli, że były one spowodowane głównie modernizacjami systemu, przerwami w dostawach prądu i awariami zasilania oraz cyberatakami. Mówiąc ściślej:
- 72 proc. doświadczyło przestojów spowodowanych modernizacjami systemu, które trwały prawie 51 godzin.
- 70 proc. doświadczyło przestojów spowodowanych przerwami w dostawach prądu i awariami zasilania, które trwały ponad 11 godzin.
- 63 proc. w ciągu ostatnich 12 miesięcy doświadczyło przestojów spowodowanych atakami, które trwały blisko 53 godziny.
Badania ujawniły również lukę między organizacjami, które doświadczyły przerw w dostawach prądu i awarii zasilania, a tymi, które przeprowadziły badania wpływu ewentualnych przerw i awarii. Co niepokojące, zaledwie 26 procent organizacji przeprowadziło takie badania.
Zalecenia bezpieczeństwa:
- Jednakowe traktowanie wszystkich środowisk: jeśli chodzi o ocenę skutków awarii oraz plany ich usuwania, krytyczne dane i aplikacje powinny być traktowane tak samo w każdym środowisku (wirtualnym, chmurowym, fizycznym).
- Używanie zintegrowanych zbiorów narzędzi: ograniczenie liczby narzędzi używanych do zarządzania środowiskami fizycznymi, wirtualnymi i chmurowymi pomoże organizacjom zaoszczędzić czas i koszty szkoleń oraz lepiej zautomatyzować procesy.
- Uproszczenie procesów ochrony danych: warto stosować deduplikację oraz metody tworzenia kopii zapasowych, które wywierają niewielki wpływ na system. Zagwarantuje to efektywne replikowanie danych w środowiskach wirtualnych.
- Planowanie i automatyzacja w celu zminimalizowania przestojów: należy traktować priorytetowo plany i narzędzia, które automatyzują i realizują procesy ograniczające przestoje podczas modernizacji systemu.
-
Wczesne identyfikowanie problemów: należy wdrożyć rozwiązania, które wykrywają problemy, ograniczają przestoje i usuwają skutki awarii w czasie zbliżonym do oczekiwanego.
Informacje o badaniu firmy Symantec
„2010 Symantec Disaster Recovery Study” to szósta edycja corocznego badania prowadzonego na zlecenie firmy Symantec. Identyfikuje ono trendy biznesowe w zakresie planowania i gotowości na ewentualne awarie. W sondażu przeprowadzonym przez niezależną firmę badań rynkowych Applied Research West w październiku 2010 r. wzięło udział ponad 1700 menedżerów IT z dużych organizacji w 18 krajach Ameryki Północnej, Bliskiego Wschodu, regionu Azji i Pacyfiku oraz Ameryki Południowej. Celem badań było ustalenie i zrozumienie niektórych bardziej skomplikowanych czynników związanych z usuwaniem skutków awarii.
Przeczytaj także:
Bezpieczeństwo danych a zjawiska pogodowe
![Bezpieczeństwo danych a zjawiska pogodowe [© Alexander Lukin - Fotolia.com] Bezpieczeństwo danych a zjawiska pogodowe](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/utrata-danych/Bezpieczenstwo-danych-a-zjawiska-pogodowe-101822-150x100crop.jpg)
1 2
oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
Cloud Computing, wirtualizacja, wirtualizacja serwerów, ochrona danych, odzyskiwanie danych, utrata danych