Polscy pracownicy wynoszą poufne dane
2010-12-14 00:10
Odsetek respondentów kopiujących firmowe dane bez zgody pracodawcy - porównanie wyników dla Polski z © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Wyciek danych głównym problemem firm
fot. mat. prasowe
Odsetek respondentów kopiujących firmowe dane bez zgody pracodawcy - porównanie wyników dla Polski z
Najczęstszym deklarowanym sposobem na wynoszenie przez pracowników firmowych danych jest ich wydrukowanie lub wysłanie na zewnętrzny adres e-mail – własny bądź innej osoby (po 45 proc.). Siedmiu na dziesięciu respondentów używa skopiowanych danych na potrzeby spotkań poza siedzibą firmy (39 proc.) lub do pracy z domu (29 proc.). Za to aż 16 proc. przyznaje, że zabiera informacje ze sobą, gdy zmienia pracodawcę. Co ciekawe, tyle samo pracowników biurowych motywuje wynoszenie poufnych danych… chęcią przechowywania ich w bezpiecznym miejscu!
fot. mat. prasowe
Sposoby wynoszenia danych z miejsca pracy - porównanie wyników dla Polski z wynikami zbiorczymi dla
Większość pracowników biurowych zadeklarowała wykorzystywanie portali społecznościowych do celów biznesowych (52 proc.). Polakom najczęściej służą do tego serwisy: Facebook (34 proc.), Twitter i Google Buzz (po 23 proc.). Okazuje się jednak, że prawie jedna trzecia spośród ankietowanych firm i instytucji zabrania lub wręcz aktywnie blokuje korzystanie z tego typu portali w miejscu pracy. Blisko połowa badanych (47 proc.) przychyla się do stwierdzenia, że korzystanie z portali społecznościowych w miejscu pracy może być zagrożeniem dla bezpieczeństwa firmowych danych.
Źródła wycieku:
- Gapiostwo: Pracownicy udostępniają firmowe dane przypadkowo, np. poprzez zagubienie telefonu komórkowego lub laptopa.
- „Puszczanie farby”: Pracownicy mający dostęp do poufnych danych nie zabezpieczają ich prawidłowo, np. zapisują na prywatnych kluczach USB. Częstym powodem jest słabość polityki bezpieczeństwa w firmie.
- Lekceważenie: Pracownicy, ułatwiają sobie życie zamieniając firmowe hasła na łatwiejsze do zapamiętania i do złamania, np. „Anna2”.
- Zbytnie zaufanie: Pracownicy powielają błędne schematy swoich zachowań, np. nie zachowują ostrożności w kontakcie z użytkownikami zewnętrznymi (przekazują im dostęp do plików firmowych).
- Zbytnia pewność siebie: Obchodzenie procesów bezpieczeństwa, by szybciej osiągnąć cel, np. wykonać polecenie służbowe. Pomijanie choćby szyfrowania danych.
fot. mat. prasowe
Odsetek ankietowanych korzystających z serwisów społecznościowych w miejscu pracy, mimo że pracodaw
fot. mat. prasowe
Odsetek respondentów używających serwisów społecznościowych do celów biznesowych - porównanie wynikó
Informacje o badaniu
Badanie „Ryzyko w sieci”, pokazujące w jak dużym niebezpieczeństwie znajdują się dane firm i instytucji, przeprowadzono we wrześniu tego roku w 6 krajach (Kanada, Polska, RPA, Stany Zjednoczone, Węgry, Wielka Brytania) na próbie 3250 pracowników biurowych. W Polsce próba badawcza wynosiła 500 pracowników biurowych.
oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl