Społeczeństwo informacyjne w Polsce 2006-2010
2010-12-15 11:27
Przeczytaj także: Społeczeństwo informacyjne w Polsce 2011-2012
W Polsce odsetek pracowników stosujących w pracy komputer w 2009 r. w zależności od regionu wykazywał dość duże zróżnicowanie. Autorzy raportu podają, że spowodowane jest to różnym stopniem rozwoju regionalnego. Przoduje województwo mazowieckie gdzie ponad połowa pracujących wykorzystywała komputery a 47% – komputery z dostępem do Internetu. Stanowi to ogromny kontrast w stosunku do województwa warmińsko-mazurskiego, gdzie wymienione wskaźniki są najniższe i wynoszą odpowiednio 25% i 20%. W roku 2010 nastąpił niewielki wzrost omawianych wskaźników. Wynosił on od 3 – 5 punktów procentowych. Wyjątkiem są, w przypadku pracowników korzystających z komputera, województwa mazowieckie, opolskie i małopolskie, a w przypadku korzystania z komputera z dostępem do Internetu: mazowieckie, opolskie, lubelskie, w których odnotowano spadek. W przypadku województwa mazowieckiego, odsetek osób korzystających z komputera zmniejszył się nieznacznie i wyniósł 51%. Mimo tego, w 2010 roku nadal liderem jest woj. mazowieckie a na ostatniej pozycji plasuje się woj. warmińsko-mazurskie.
Cele korzystania z Internetu w przedsiębiorstwach
Analiza wybranych danych, określających cel korzystania z Internetu wskazuje na największe zainteresowanie korzystaniem z usług on-line w kontaktach z administracją publiczną. Ten rodzaj aktywności najczęściej stosują przedsiębiorstwa duże. W 2009 r. aż 99% z nich kontaktowało się z organami administracji publicznej drogą on-line, rzadziej firmy małe – 87%. Z niewiele mniejszym zainteresowaniem korzystano z internetowych usług bankowych i finansowych. Od 2006 roku do 2010 odsetek przedsiębiorstw korzystających z tego rodzaju usług wzrósł o 18 punktów procentowych. Dynamika była odwrotnie proporcjonalna do wielkości przedsiębiorstw. Najmniejsze zainteresowanie można zauważyć w szkoleniach i edukacji przez Internet.
W 2009 r. kraje europejskie, jako główny cel używania Internetu wymieniały korzystanie z usług bankowych i finansowych (79%), na dużą skalę rozpowszechniony w Estonii (93%), Litwie (93%) i Słowenii (91%). Widoczne są istotne różnice wśród państw europejskich w zakresie szkoleń i edukacji on-line. Wśród prezentowanych 24 państw europejskich, ten rodzaj kształcenia cieszy się największym zainteresowaniem na Litwie (55%), w Grecji (46%), w Rumunii (46%) i w Słowacji (46%).
Strona WWW
Na przełomie ostatnich lat coraz więcej przedsiębiorstw prezentuje się na własnej stronie internetowej. Dzięki zwiększającemu się dostępowi do Internetu, firmy mają okazję być bliżej klienta. Atrakcyjność szaty graficznej i rzetelna informacja na stronach internetowych podmiotów gospodarczych zwiększa szanse marketingowe. Ten rodzaj prezentacji towarów i usług jest konkurencyjny w stosunku do tradycyjnego (banery reklamowe, ulotki itp.).
Dane wskazują, że największą liczbę podmiotów posiadających własną stronę internetową stanowią firmy duże. W 2010 r. ich liczba stanowiła 91% ogółu przedsiębiorstw zatrudniających 250 i więcej osób. W podziale na branże w 2010 r. najwyższą wartością tego wskaźnika mogły pochwalić się przedsiębiorstwa zajmujące się informacją i komunikacją (91%), naprawą i konserwacją komputerów i sprzętu komputerowego (82%), nauką i techniką (81%), finansami i ubezpieczeniami (80%).

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl