Społeczeństwo informacyjne w Polsce 2006-2010
2010-12-15 11:27
Przeczytaj także: Społeczeństwo informacyjne w Polsce 2011-2012
fot. mat. prasowe
Przedsiębiorstwa posiadające własną stronę internetową wg województw (2009)
Przedsiębiorstwa posiadające własną stronę internetową wg województw (2009)
działalności na własnej stronie internetowej skupionych było w województwie mazowieckim (66%), małopolskim (60%) i śląskim (60%) natomiast najmniej ze wskaźnikiem na tym samym poziomie (45%) w warmińsko-mazurskim i lubuskim. W skali całego kraju wskaźnik ten wzrasta. W 2010 r. w stosunku do roku poprzedniego uległ podwyższeniu o 8 punktów procentowych. Najczęściej strona internetowa służyła przedsiębiorstwom do promocji własnych towarów i usług. W ten właśnie sposób w 2009 r. reklamowało się w sieci 42% firm w Polsce.
Handel elektroniczny
Jak podaje GUS, w 2009 roku blisko 17 tys. firm składało zamówienia przez sieci komputerowe. Były to głównie podmioty duże (40%). Najczęściej tę formę robienia zakupów stosowały firmy z branży naprawa i konserwacja komputerów i sprzętu komunikacyjnego (59%) oraz informacja i komunikacja (44%).
fot. mat. prasowe
Przedsiębiorstwa składające zamówienia przez sieci komputerowe wg województw 2009 r.
Przedsiębiorstwa składające zamówienia przez sieci komputerowe wg województw 2009 r.
W roku 2009 udział wartości netto zrealizowanych zamówień przez Internet wynosił mniej niż 1% w stosunku do zakupów ogółem, w przypadku 26% przedsiębiorstw. W blisko jednej trzeciej udział ten wyniósł ponad 25%. W 2009 r. w stosunku do roku 2008 wzrosła liczba podmiotów otrzymujących zamówienia przez sieci komputerowe. Sprzedaż przez sieci komputerowe prowadziło w 2009 r. 7% małych firm oraz co czwarta duża firma.
Podobnie jak w przypadku firm składających zamówienia przez sieci tak i wśród firm stosujących elektroniczną formę sprzedaży przodują przedsiębiorstwa z branży informacja i komunikacja (21%) oraz nowej sekcji naprawa i konserwacja komputerów i sprzętu komunikacyjnego (17%).
Jednocześnie tylko 2% w 2009 r. i 3% w 2010 r. wszystkich przedsiębiorstw wykorzystywało protokół bezpieczeństwa do przyjmowania zamówień przez Internet. Zdecydowanie najczęściej z tego narzędzia w 2010 r. korzystały firmy duże oraz podmioty z branż, które najczęściej składały zamówienia przez sieci: naprawa i konserwacja komputerów i sprzętu komunikacyjnego 15%, informacja i komunikacja 12%.
Łączna wartość netto przychodów ze sprzedaży elektronicznej przedsiębiorstw (o liczbie pracujących powyżej 9 osób) wyłącznie poprzez stronę Internetową wyniosła blisko 62 mld zł w 2009 r. Ponad połowę tych przychodów wygenerowały przedsiębiorstwa duże (34 mld zł). Jeżeli chodzi o branże, to najlepiej prezentował się handel i naprawy, gdzie wartość przychodów ze sprzedaży przez stronę internetową wyniosła 34 mld zł. Rozpatrując zagadnienie w podziale na województwa, to podobnie jak w roku poprzednim w województwie mazowieckim zarejestrowano najwyższą wartość sprzedaży przez Internet – 29 mld, natomiast najniższa wartość występuje w województwie zachodniopomorskim 248 mln i podlaskim 264 mln.

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl