Społeczeństwo informacyjne w Polsce 2006-2010
2010-12-15 11:27
Przeczytaj także: Społeczeństwo informacyjne w Polsce 2011-2012
Sieci komputerowe
Porównując lata 2009 i 2010, przedsiębiorstwa skupione w sekcjach informacja i komunikacja oraz działalność finansowa i ubezpieczeniowa były tymi, które najczęściej w swojej działalności wykorzystywały sieć lokalną LAN. W roku 2009 wymienione branże przekraczały średnią krajową o 32 punkty procentowe. W roku 2010 odpowiednio o 23 i 21 punktów procentowych.
Do komunikacji wewnątrz przedsiębiorstwa służy również Intranet. Sieć tę, która swoim zasięgiem może obejmować wszystkie jednostki przedsiębiorstwa — biura, zakłady czy filie, w 2008 r. posiadało 26% wszystkich firm, natomiast rozszerzenie sieci umożliwiające podmiotom zewnętrznym dostęp do zasobów informacyjnych przedsiębiorstwa, czyli Extranet, posiadało zaledwie 7% firm.
Z raportu wynika, że w kolejnych latach rośnie znaczenie Intranetu i Extranetu i tak w 2009 r. liczba przedsiębiorstw komunikujących się za ich pomocą wynosiła odpowiednio 28% i 10%. Natomiast w roku 2010 obserwujemy znaczny wzrost do 43% w przypadku Intranetu i 15% w przypadku Extranetu. Podobnie jak w przypadku większości wskaźników, również w wykorzystaniu Intranetu i Ekstranetu dominują duże przedsiębiorstwa (odpowiednio 59% i 27% w 2009 r.). Jest to zrozumiałe nie tylko z powodów ekonomicznych, ale też praktycznych, m.in. ze względu na konieczność przekazywania większej ilości informacji pomiędzy oddziałami przedsiębiorstwa oraz jego dostawcami i klientami.
fot. mat. prasowe
Przedsiębiorstwa wyposażone w sieć LAN oraz Intranet wg województw w 2009 r.
Przedsiębiorstwa wyposażone w sieć LAN oraz Intranet wg województw w 2009 r.
Elektroniczna wymiana informacji dotyczących zarządzania łańcuchem dostaw
Elektroniczna wymiana informacji dotyczących zarządzania łańcuchem dostaw oznacza wymianę wszystkich typów informacji z dostawcami lub odbiorcami w celu koordynacji dostaw towarów lub usług dla odbiorców końcowych. Informacje te dotyczą popytu, zapasów, produkcji, dystrybucji, a przesyłane są nie tylko przez Internet, ale także inne połączenia między komputerami różnych przedsiębiorstw. Informacje mogą być skierowane od przedsiębiorstwa do jego dostawców lub odbiorców i odwrotnie. Za elektroniczną wymianę informacji uważa się przekaz przez strony internetowe lub automatyczną wymianę danych, z wyjątkiem ręcznie wprowadzanych wiadomości przesyłanych pocztą elektroniczną.
fot. mat. prasowe
Przedsiębiorstwa prowadzące regularnie elektroniczną wymianę informacji
Przedsiębiorstwa prowadzące regularnie elektroniczną wymianę informacji
Najbardziej zaawansowane w tej dziedzinie w 2009 r. były firmy z województwa mazowieckiego (16%) i pomorskiego (15%). W czołówce w 2010 r. znalazły się przedsiębiorstwa z woj. mazowieckiego, gdzie co piąta firma prowadziła regularną elektroniczną wymianę informacji dotyczącą zarządzania łańcuchem dostaw oraz firmy z województwa lubuskiego przewyższając te pierwsze o 0,3 punktu procentowego.

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl