Zdrowy rozwój polskiej firmy
2010-12-14 13:10
Filary zdrowego rozwoju © fot. mat. prasowe
W nowy rok polskie firmy wchodzą z rosnącą świadomością wagi zarządzania ryzykiem, reputacją oraz zasobami ludzkimi, podczas gdy potrzeba formułowania strategii i wizji przedsiębiorstwa oraz odpowiedzialność społeczna pozostają w tle - to główny wniosek płynący z najnowszego badania "Zdrowy Rozwój" przeprowadzonego z inicjatywy PwC. Uzyskane wyniki pokazują, iż firmy wyciągnęły lekcję z ostatnich zjawisk kryzysowych, potrzebują teraz jednak przestawienia się z realizacji celów krótkofalowych na długofalową i strategiczną perspektywę działania.
Przeczytaj także: Firmy produkcyjne odczuwają poprawę
fot. mat. prasowe
Filary zdrowego rozwoju
„Siłę filarów tak rozumianego zdrowego rozwoju należy uznać w badanych firmach za umiarkowaną, choć szczególnie niepokoić może stosunkowo mało rozwinięty filar formułowania wizji rozwoju i strategii. Można natomiast przypuszczać, że lepsze od średnich wyniki w zakresie siły filarów zarządzania ryzykiem i zarządzania reputacją są dowodem na to, że polskie firmy potrafiły wyciągnąć wnioski z odnotowanych w ostatnich latach zjawisk kryzysowych. Świadomość wagi tych obszarów przełożyła się już na podstawowe decyzje, szybkie do zastosowania w firmach, jak np. analizy dotyczące zakupu produktów finansowych, przedsiębiorstwa nie przeszły jeszcze jednak do bardziej systemowych działań jak np. spójny system zarządzania ryzykiem. Niezależnie jednak od odnotowanych różnic w sile poszczególnych filarów zdrowego rozwoju, żadnego z nich nie można dziś uznać za wystarczająco rozwinięty. Niewątpliwie niezbędne są działania na rzecz ich dalszego wzmocnienia”, komentuje prof. Witold Orłowski, główny doradca ekonomiczny PwC.
W wyniku przyjętej metodyki pomiaru, siłę filarów zdrowego rozwoju w badanych firmach eksperci oszacowali w skali od 0 do 10. Ogólna ocena dla polskich firm wyniosła 5.82 (średnia arytmetyczna z pięciu filarów), co świadczy o konieczności wprowadzenia jeszcze wielu zmian, ale zarazem niesie dobre perspektywy na przyszłość.
Filar rozwoju i strategii
Siłę filaru formułowania wizji rozwoju i strategii w polskich firmach PwC szacuje na 5.5. Mocną stroną firm w tym zakresie są ambitne plany rozwojowe w perspektywie najbliższych pięciu lat, takie jak wejście na giełdę, pozyskanie inwestora finansowego czy fuzje i przejęcia. Z drugiej strony, niekorzystny wpływ na wynik ma lekceważenie przez firmy możliwości pojawienia się poważnego konkurenta- jedynie 16% firm ma przygotowane plany działania na taką ewentualność.
Prawie ¼ firm (22% wskazań) planuje akwizycje, 11 % inwestycje typu green field, 6% konsolidację, podczas gdy zdecydowana większość widzi swój rozwój jako organiczny (61% respondentów). W ciągu najbliższych pięciu lat, prawie 1/3 firm ankietowanych rozważa fuzje i przejęcia, 16% myśli o IPO (pamiętajmy, że 37% ankietowanych jest już obecna na giełdzie), a 7% o pozyskaniu inwestora finansowego np. funduszu PE.
Dokonując prognoz wzrostu rynku, ¼ firm wykorzystuje w tym celu ogólnie dostępne informacje, 1/3 powierza to zadanie wykwalifikowanym ekspertom wewnętrznym lub zewnętrznym. Co ciekawe, 1/3 firm kieruje się w procesie analizy własną intuicją, podczas gdy 11% organizacji nie podejmuje w tym zakresie żadnych działań.
Przeczytaj także:
Polskie firmy a bezpieczeństwo inwestycyjne X 2013
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl