E-learning oczami użytkowników
2010-12-16 00:20
Ukończenie szkolenia-statystyki © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Jak przygotować kurs przez Internet?
Przedstawione podczas Konferencji ONLINE EDUCA w Berlinie badania są pierwszym tego typu studium na temat e-learningu w Polsce. Dzięki nim możliwe ma być zaprojektowanie platform e-learningowych lepiej dostosowanych do potrzeb użytkowników, a co za tym idzie zlikwidowanie przynajmniej części przeszkód utrudniających wykorzystywanie interaktywnych platform w edukacji pracowników. Partnerami badań byli Wolters Kluwer Polska, Polskie Badania Internetu PBI, Extended DISC oraz platforma multimedialna Kiwi. Przy zbieraniu danych współpracowała firma MyNetwork Polska.Jak czytamy w raporcie z badania, 70% badanych uważa, że e-learning DSD prezentuje informacje w przystępny sposób. Respondenci najwyżej ocenili konwencję fabularną oraz konwencję animowaną kursu e-learningowego. Najmniej lubiane były testy bez limitu czasu.
fot. mat. prasowe
Ocena platformy
Badanie skontrolowało również średni poziom ukończenia kursu e-learningowego oraz odsetek osób, które ukończyły cały kurs. W grupie pracowników biurowych (szkolenie: Profesjonalny pracownik administracyjno-biurowy) statystyki te są wyższe niż w grupie menadżerów (szkolenie: Akademia Kompetencji – z menadżera na lidera). Jednak menadżerowie po zakończeniu projektu nadal zgłaszali się z prośbą o udostępnienie lekcji, co świadczy o ich zaangażowaniu w lekcje.
fot. mat. prasowe
Ukończenie szkolenia-statystyki
Wyniki analizy pokazują także, że na motywację wewnętrzną do korzystania z e-learningu wypływają następujące czynniki:
- ocena cech e-learningu: łączna ocena czterech charakterystycznych cech e-learningu DSD;
- ocena przydatności kursu – przekonanie osób badanych o tym, że kurs, w którym uczestniczą jest przydatny w wykonywanej przez nich pracy;
- spostrzegana łatwość korzystania – ocena tego, czy system jest łatwy w obsłudze;
- spostrzegana autonomia – czyli poczucie dobrowolności korzystania z e-learningu.
„Motywacja wewnętrzna okazała się mieć wpływ na zamiar uczestników do korzystania z platformy interaktywnej w przyszłości. Wydaje się zatem, że kształtowanie motywacji wewnętrznej jest jednym z najważniejszych wyzwań jakie stoją przed osobami prowadzącymi kursy e-learningowe”, mówi Aleksandra Mykowska, współautorka badań.
Informacje o badaniu
W badaniu wzięło udział łącznie 250 osób, zebraliśmy 174 pełne wywiady, odpowiednie do analiz statystycznych. Osoby badane uczestniczyły w dwóch projektach szkoleniowych Domu Szkoleń i Doradztwa, w których wykorzystywany był e-learning: „Profesjonalny pracownik administracyjno-biurowy” oraz „Akademia Kompetencji – z menadżera na lidera”. W badaniu wzięło udział 67% kobiet i 33% mężczyzn.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl