Polski konsument 2009
2010-12-20 11:15

Czym przede wszystkim kieruje się Pan(i) kupując odzież i obuwie? © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Seniorzy a ochrona praw konsumenta
Z badań przeprowadzonych przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wynika, że uważamy się za aktywnych i rozważnych uczestników rynku. Większość badanych deklaruje, że ich zakupy są wynikiem przemyślanych decyzji (74 proc.). Jednocześnie co piąty ankietowany przyznaje, że często zdarza mu się kupić rzeczy, które potem okazują się niepotrzebne, jednak dotyczy to głównie produktów mniej wartościowych.Kobiety częściej (76 proc.) niż mężczyźni (71 proc.) deklarują, że ich zakupy są efektem racjonalnej decyzji. Pod wpływem chwili najczęściej kupują osoby z wykształceniem średnim. Często decyzja o tym, co kupić jest podejmowana dopiero w placówce handlowej (43 proc.). Najczęściej decyzje w sklepie podejmują młodsi konsumenci w wieku 18-39 lat (48 proc.).
fot. mat. prasowe
Czy zdarza się Panu(i) kupować rzeczy pod wpływem impulsu, takie, które okazują się niepotrzebne?
Czy zdarza się Panu(i) kupować rzeczy pod wpływem impulsu, takie, które okazują się niepotrzebne?
Pamiętajmy, że postawy konsumenckie nie zmieniają się z miesiąca na miesiąc. Jest to proces rozłożony w czasie. Właśnie dlatego UOKiK regularnie zleca badania społeczne świadomości konsumenckiej oraz motywacji ich działań. Poprzednie badanie przeprowadzone zostało w 2007 roku, co daje nam możliwość zaobserwowania zmian zachowań konsumenckich. W badaniu wyróżniono cztery typy konsumentów w zależności od tego jak podejmują decyzje zakupowe, co ma dla nich znaczenie oraz, czy znają i egzekwują swoje prawa. Są to: nieufni liderzy, nieostrożni optymiści, niepewni przeciętniacy, ostrożni pragmatycy.
fot. mat. prasowe
Gdzie zazwyczaj kupuje Pan(i) pieczywo?
Gdzie zazwyczaj kupuje Pan(i) pieczywo?
![Sylwester 2012 a prawa konsumenta [© Kautz15 - Fotolia.com] Sylwester 2012 a prawa konsumenta](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/prawa-konsumenta/Sylwester-2012-a-prawa-konsumenta-110820-150x100crop.jpg)
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl