Polski konsument 2009
2010-12-20 11:15
Przeczytaj także: Seniorzy a ochrona praw konsumenta
Badania pokazują jednak, że wciąż spora rzesza konsumentów nie korzysta z tej możliwości – 68 proc. ankietowanych w roku 2009 twierdzi, że nigdy nie robiło zakupów w sklepie internetowym, a 70 proc. nigdy nie korzystało z aukcji internetowych. Analizując wyniki dwóch pomiarów obserwujemy zwiększającą się popularność sprzedaży w Internecie, kosztem tradycyjnej sprzedaży wysyłkowej. Internet, oferując większą różnorodność produktów oraz większe możliwości zapoznania się z dostępnym asortymentem, ma przewagę nad dotychczasowymi metodami wykorzystywanymi w sprzedaży wysyłkowej. Dokonywanie zakupów przez Internet ciągle jeszcze pozostaje domeną młodszych konsumentów. Wśród osób korzystających z e-handlu 49 proc. stanowią osoby w wieku 18-29 lat. Jedynie 9 proc. osób w wieku 50–59 lat dokonało w ciągu ostatniego roku zakupu drogą elektroniczną.
fot. mat. prasowe
Czy w ciągu ostatnich 12 miesięcy kupował(a) Pan(i) jakieś produkty lub usługi...?
Czy w ciągu ostatnich 12 miesięcy kupował(a) Pan(i) jakieś produkty lub usługi...?
Czym się kierujemy robiąc zakupy? Głównym kryterium naszego wyboru jest niezmiennie od dwóch lat cena. Kierują się nią także osoby zamożne, w tym „nieufni liderzy”, którzy stanowią prawie jedną piątą badanych. Należą oni do osób oszczędnych, dlatego częściej zwrócą uwagę na koszt, niż na markę. Świetnie znają swoje prawa i nie mają zaufania do reklamy, którą uważają za narzędzie wprowadzające konsumentów w błąd.
fot. mat. prasowe
Czym przede wszystkim kieruje się Pan(i) kupując odzież i obuwie?
Czym przede wszystkim kieruje się Pan(i) kupując odzież i obuwie?
Różnica procentowa pomiędzy najistotniejszym czynnikiem (ceną) a kolejnymi kryteriami jest stosunkowo najmniejsza w przypadku sprzętu RTV i AGD. Poza ceną, konsumenci często wskazują na markę, funkcje i parametry danego sprzętu, jakość oraz okres gwarancyjny. Zakup takiego sprzętu ma charakter okazjonalny, produkt ma służyć przez dłuższy czas, stąd też większa motywacja klientów do wyboru towaru o jak najlepszych parametrach. Przy zakupie sprzętu RTV lub AGD decyzję staramy podejmować się wspólnie, wspomagając się oceną kogoś innego. W nieznacznym jednak stopniu przedkładamy opinie ekspertów lub osób stosujących produkt w praktyce ponad te, które znajdziemy w Internecie.
![Sylwester 2012 a prawa konsumenta [© Kautz15 - Fotolia.com] Sylwester 2012 a prawa konsumenta](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/prawa-konsumenta/Sylwester-2012-a-prawa-konsumenta-110820-150x100crop.jpg)
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl