Bukmacherzy a ustawa hazardowa
2010-12-26 00:11
Przeczytaj także: Legalna branża bukmacherska: obroty 2013
Autorzy raportu podają, że serwisy internetowe oferujące zakłady bukmacherskie są ogólnodostępne dla wszystkich użytkowników (w tym osób niepełnoletnich). Dane właścicieli tych serwisów (firmy zarejestrowane na obszarze Unii Europejskie) są jawne i można ustalić je również przez Internet. Z kolei obowiązujące w Unii Europejskiej rozwiązania prawne pozwalają na skuteczne ściganie przestępstw popełnianych na jej terytorium oraz sprawców pozostających na terenie państw członkowskich. Zgodnie z polskim prawem organizowanie zakładów wzajemnych jest przestępstwem. Argumenty zagranicznych firm bukmacherskich wskazujące, że polskie prawo narusza w tym zakresie artykuł 49 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, nie znajdują uzasadnienia w obliczu wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (ETS) z dnia 3 czerwca 2010 roku. Artykuł 49, wymaga zniesienia jakichkolwiek ograniczeń swobodnego świadczenia usług, nawet gdy ograniczenia te stosowane są zarówno w stosunku do podmiotów krajowych, jak i podmiotów z innych państw członkowskich. ETS w orzeczeniu do połączonych spraw C-203/08 i 258/08 oraz w odpowiedzi na pytania prejudycjalne, z którymi zwróciły się holenderski sąd oraz rada stanu stwierdził, że ograniczenia te mogą być uzasadnione ochroną konsumentów, przeciwdziałaniu oszustwom i nakłanianiu obywateli do nadmiernych wydatków związanych z grą, a także względami zapobiegania zakłóceniom porządku publicznego. Oznacza to, że sektor gier i zakładów wzajemnych nie jest przedmiotem harmonizacji regulacji unijnych i w związku z tym każde z państw członkowskich może wprowadzać indywidualne ograniczenia i rozwiązania prawne na swoim terytorium. Dlatego polskie przepisy zakazujące organizowania zakładów wzajemnych w Internecie nie naruszają w tym zakresie prawa wspólnotowego.
Pomimo możliwości ustalenia organizatorów zakładów wzajemnych w Internecie, którzy łamią polskie prawo oraz mimo dostępności odpowiednich instrumentów prawnych, Służba Celna nie podejmuje żadnych działań mających na celu zwalczanie łamania prawa w zakresie zakładów wzajemnych w Internecie. Bierność Służby Celnej oraz niewystarczające przepisy powodują, że zagraniczne firmy bukmacherskie mogą oferować usługi internetowe graczom na terenie Polski nie narażając się na sankcje karno – skarbowe. W efekcie Budżet Państwa traci rocznie kilkaset milionów złotych. Straty ponoszone są nie tylko z tytułu nie opłaconych podatków, ale również zmniejszenia podstawy opodatkowania legalnie działających firm bukmacherskich. Zmniejszające się przychody (podstawa opodatkowania) polskich firm bukmacherskich spowodowane jest opisanym wyżej zjawiskiem przechodzenia graczy z punktów naziemnych do obstawiania zakładów przez Internet.
Wyniki finansowe naziemnego rynku bukmacherskiego
Z raportu wynika, że w trzech pierwszych kwartałach 2010 roku przychody brutto naziemnego rynku bukmacherskiego wyniosły 587 607 966 PLN. W stosunku do analogicznego okresu w 2009 roku, przychody brutto spadły o 11% (w zeszłym roku wyniosły 660 736 821 PLN).
fot. mat. prasowe
Dynamika przychodu za trzy kwartały 2010 w złotych
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl