Spam w XI 2010 r.
2010-12-24 09:04

Spam farmaceutyczny w październiku i listopadzie 2010 © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Spam w X 2010
Spam na świeczniku
Zwalczanie spamu
W ostatnich miesiącach w świecie spamu miały miejsce znaczące wydarzenia. Zamknięto centra kontroli botnetów Pushdo/Cutwail oraz Bredolab; swoją działalność zakończył również program partnerski SpamIt; ponadto wniesiono sprawę karną przeciwko Igorowi Gusewowi, który jest uważany za spamera numer 1.
Niestety, na froncie antyspamowym nie możemy zaliczyć listopada do udanych miesięcy. Trzeba jednak pamiętać, że na trendy w listopadowym spamie wpłynęły wydarzenia z ostatnich miesięcy.
Sukces w liczbach
W listopadzie ponownie odnotowaliśmy spadek udziału spamu w ruchu pocztowym. Zmiany te mogą wydawać się minimalne (- 0,6%), pamiętajmy jednak, że centra kontroli Bredolaba zostały zamknięte dwa miesiące temu. W ciągu pierwszych kilku dni po zamknięciu Bredolaba udział spamu w ruchu pocztowym był zaskakująco niski i oscylował na poziomie 70-71%. Jeżeli zignorujemy ilość spamu w tych dniach i porównamy udział spamu w ruchu pocztowym w listopadzie i październiku, okaże się, że średnia ilość spamu w październiku (78,6%) jest o 1,1 procent wyższa niż w listopadzie (77,5%).
Jesienny trend spadkowy jest w dużej mierze wynikiem globalnej walki z botnetami.
fot. mat. prasowe
Spam farmaceutyczny w październiku i listopadzie 2010
Spam farmaceutyczny w październiku i listopadzie 2010
Viagra wygnana
Przez ostatnie kilka miesięcy największe zainteresowanie wzbudzała sytuacja dotycząca spamu farmaceutycznego. Nie bez powodu. W okresie tym miały miejsce dwa istotne wydarzenia – zamknięcie programu partnerskiego Spamlt oraz aresztowanie Igora Gusewa, którego nazwisko jest łączone z niesławnym programem partnerskim GlavMed. Możliwe, że spamerzy rozprzestrzeniający spam farmaceutyczny z terytorium Stanów Zjednoczonych, Kanady i Europy Zachodniej zdali sobie sprawę, że ich aktywność nie ujdzie im na sucho i związali się z innymi programami partnerskimi. Świadczy o tym niewielki udział tego typu spamu odnotowany w listopadzie.
Jak widać na wykresie, na początku listopada udział spamu reklamującego towary medyczne oscylował na poziomie 40%, natomiast pod koniec miesiąca stanowił mniej niż jedną trzecią całego ruchu spamowego.
![Spam V 2014 [© adimas - Fotolia.com] Spam V 2014](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/Kaspersky-Lab/Spam-V-2014-140971-150x100crop.jpg)
oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl