Raport Polski Konsument
2004-09-30 00:01
We wrześniu SMG/KRC Millward Brown Company wprowadza na rynek raport na temat trendów konsumenckich. W ciągu ostatniego pół roku socjologowie z departamentu Target Group Index z SMG/KRC przeanalizowali 15 światowych trendów konsumenckich opisanych przez F. Popocorn w The Popocorn Report i porównali je z polskimi wskaźnikami konsumenckimi.
Przeczytaj także: Czego pragną konsumenci? Kantar przedstawia trendy na 2024 rok
Na tej podstawie udało się sformułować listę światowych trendów konsumenckich występujących w Polsce w pełnej formie, takich, których wystąpienia można się spodziewać w najbliższej przyszłości oraz, takich, które w Polsce nie występują. Raport obejmuje trzy komplementarne części, w których autorzy opisują trendy światowe i ich polskie odpowiedniki oraz uzasadniają stawiane tezy za pomocą analizy danych konsumenckich i demograficznych pozyskanych z ciągłego badania TGI oraz GUSu i Ministerstwa Gospodarki RP.Jeden z opisywanych w raporcie trendów nazywany jest przez F. Popcorn "99 lives". Poniżej fragment raportu Polski Konsument.
Mamy coraz mniej czasu dla siebie i coraz więcej obowiązków. Dla wielu z nas wyraża się to uczuciem, że jesteśmy tyranizowani kalendarzem terminów i zbyt wiele mamy na głowie, jesteśmy zmęczeni ciągłą 'gonitwą'.
Przyspieszone życie to wynik większej ilości obowiązków, to także wysoka mobilność i to zarówno ta związana z poszukiwaniem pracy jak i mobilność w życiu prywatnym: przemieszczanie się, ruchliwość, migracje i zwiększona aktywność w czasie wolnym.
W Polsce trend ten dotyczy głównie osób aktywnych zawodowo i wstępujących w życie zawodowe, które zmuszane są do przejmowania modelu pracy nastawionego na efektywność, której wymaga się dziś na dużo wyższym poziomie niż kilkanaście lat temu. Proces dostosowania jeszcze się nie zakończył, zjawisko może się zatem nasilać.
Trend ten widoczny jest między innymi we wzroście zapotrzebowania na wyspecjalizowane usługi i outsourcing. Również w nowoczesnych technologiach poszukujemy sposobu na oszczędność czasu.
Golimy się, malujemy i jemy śniadanie w drodze do pracy, supermarkety czynne są 24h na dobę, korzystamy z fast-food'u, do dzieci wynajmujemy opiekunkę, by móc
w tym czasie pracować zarobkowo, korzystamy z internetu i telefonu komórkowego, by przyspieszyć komunikację, wzrasta penetracja kuchenek mikrofalowych, żelazek z nawilżaczem, kont internetowych i produktów typu ready-to-use.
76,5% Polaków (TGI 2003) zgadza się z opinią, iż 'w dzisiejszych czasach trzeba sobie radzić z wykonywaniem kilku obowiązków na raz', zaś w grupie osób w wieku 18-39 odsetek ten rośnie nawet do 80,5%.
Trend konsumencki, to zjawisko długotrwałe. Rozpatrujemy je w kategorii znaczących zmian społecznych, politycznych, czy technologicznych, które – gdy już zaistnieją - mają wpływ na większość dziedzin życia. Stąd też tak ważna staje się umiejętność szybkiego identyfikowania trendów, przewidywania możliwych ich konsekwencji oraz określania na ich podstawie pojawiających się możliwości rynkowych – mówi Beata Wielkopolan, kierownik projektu.
Przeczytaj także:
Ericsson: jakie trendy konsumenckie w nowych technologiach?
oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl