Transport powietrzny a mniejszy ruch lotniczy
2010-12-27 00:10
Z danych prezentowanych przez Euler Hermes wynika, że czteroprocentowy spadek ruchu powietrznego w 2009 r., stanowiący następstwo kryzysu gospodarczego, miał niewielki wpływ na poziom aktywności w branży konstrukcji samolotów ze względu na zapełnione książki zamówień. Niemniej europejskie i amerykańskie linie lotnicze odnotowały gwałtowny spadek rentowności, podczas gdy te w krajach wschodzących już korzystały z silnego odbicia gospodarczego i prawdziwej eksplozji lokalnego popytu.
Przeczytaj także: Podróże lotnicze Polaków w 2010 r.
„Można powiedzieć, że rok 2009 był punktem zwrotnym dla branży transportu lotniczego: z jednej strony linie lotnicze w gospodarkach wschodzących znacznie zyskały na wartości, a z drugiej wzrosły ambicje tamtejszych producentów samolotów na rynku, który dotychczas był zdominowany przez Airbusa i Boeinga. Ten nowy układ konkurentów stanowi główne wyzwanie dla europejskiej branży samolotowej”, mówi Karine Berger, Główny Ekonomista Euler Hermes Euler Hermes.Choć linie lotnicze przebrnęły przez kryzys bez większego szwanku, główni gracze z branży samolotowej muszą przygotować się na walkę z nowymi konkurentami, uważa Euler Hemes.
- Produkcja została utrzymana na stałym poziomie – Działająca w długich cyklach branża samolotowa utrzymała dotychczasowy poziom aktywności dzięki zamówieniom na kwotę odpowiadającą wartości sześciu- lub siedmioletniej produkcji. Choć w 2009 r. wartość nowych zamówień skurczyła się aż o 70% w porównaniu z rokiem 2008, od początku 2010 r. skoczyła w górę już o 50% rok do roku, dając producentom samolotów nadzieję na poprawę koniunktury w średnim terminie.
- Spadek rentowności producentów samolotów nie jest wynikiem kryzysu – Rentowność operacyjna (zysk operacyjny podzielony przez całkowitą wartość sprzedaży) spółki Boeing Commercial Airplanes spadła z 4,2% w 2008 r. do 1,7% w 2009 r., a Airbus Commercial z 8,7% do 1,5%. Spadek ten był wynikiem przekroczenia budżetu spowodowanym opóźnieniami w opracowywaniu projektów oraz realizacją niektórych programów, w szczególności Airbus A380 i Boeing 787.
- Zaostrza się konkurencja – W średnim terminie zagrożeniem dla globalnej dominacji duopolu Airbus-Boeing jest raptowny wzrost producentów takich jak kanadyjski Bombardier, lecz przede wszystkim chiński Comac, brazylijski Embraer i rosyjski Irkout, w szczególności w segmencie samolotów wąskokadłubowych i mieszących ponad 100 pasażerów.
- Decydującym czynnikiem będzie innowacyjność – W dzisiejszym bardziej konkurencyjnym otoczeniu producenci będą musieli zintensyfikować wysiłki, by odpowiedzieć na wymagania linii lotniczych w zakresie zużycia paliwa i emisji dwutlenku węgla. „To wyzwanie koncentruje się wokół wyboru odpowiednich siników i wykorzystania materiałów kompozytowych, dzięki którym samoloty będą lżejsze. Oprócz tego wszystkiego branża samolotowa musi sprostać rosnącemu tempu outsourcingu produkcji, który stanowił faktyczne źródło obecnych problemów Boeinga z modelem B787”, podkreśla Bruno Goutard, doradca Euler Hermes ds. sektora samolotowego.
Jak podaje Euler Hermes, wyniki linii lotniczych (Delta Airlines, United Airlines, Continental Airlines, American Airlines i US Airways w Stanach Zjednoczonych; Air France-KLM, Lufthansa i British Airways w Europie; Air China, China Southern Airlines i China Eastern Airlines w Chinach; Emirates na Bliskim Wschodzie) wyraźnie odzwierciedlają trendy gospodarcze w regionie.
- Chiny i Bliski Wschód nie ucierpiały z powodu spadku ruchu w 2009 r. – Wzrost gospodarczy, który wykazały oba regiony, przełożył się na gwałtowne zwiększenie wolumenu pasażerów: w Chinach wzrósł on o 11,6%, a na Bliskim Wschodzie o 24%. Napędzani popytem wewnętrznym chińscy przewoźnicy wykazali marże netto na poziomie 3,5%, a w przypadku wiodącej linii lotniczej na Bliskim Wschodzie wyniosła ona aż 8,5%.
Przeczytaj także:
Europejskie linie lotnicze nierentowne
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
linie lotnicze, przewoźnicy lotniczy, przewoźnicy, ruch lotniczy, sektor lotniczy, przemysł lotniczy