Rynek reklamy online w Polsce III kw. 2010
2010-12-27 11:47
Przeczytaj także: Rynek reklamy online w Polsce I poł. 2010
Wydatki na reklamę online w podziale na sektory
Jak czytamy w raporcie z badania, finanse, telekomunikacja oraz multimedia to sektory generujące prawie 40% wydatków. Dobra szybko zbywalne, zgrupowane na podstawie powyższej klasyfikacji, stanowią razem jedną ósmą (13%), podczas gdy dobra trwałe ponad dwukrotnie więcej (33%). W porównaniu do trzeciego kwartału 2009 roku struktura wydatków w sektorach produktowych jest zbliżona. Najistotniejsze różnice zanotowały: handel i czas wolny, których udziały spadły o około 5 punktów procentowych.
fot. mat. prasowe
Wydatki na reklamę online – sektory
Miejsce Polski na mapie Europy
Wyniki raportu zbiorczego AdEx 2009, sporządzone na podstawie danych finansowych z 23 rynków Europy, plasują Polskę wśród państw o największym wzroście wydatków na reklamę online. Biorąc pod uwagę udział wydatków na reklamę online w całkowitych budżetach reklamowych, Polska znajduje się na końcu pierwszej dziesiątki, jednak utrzymując dotychczasowe tempo wzrostu można dość szybko spodziewać się wyższego miejsca w rankingu.
Informacje o badaniu
IAB AdEx jest badaniem cyklicznym służącym do monitoringu wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 roku, a jego wyniki stały się standardem rynkowym i są bazą dla innych analiz dotyczących wydatków reklamowych. W badaniu biorą udział wszystkie wiodące firmy internetowe, jednak wyniki nie wyczerpują pełni wydatków reklamowych w Internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych i średnich podmiotów na rynku. Wielkości wydatków na reklamę online zostały wyestymowane (w szczególności dotyczy to wielkości wydatków na reklamę SEM) przez IAB Polska na podstawie kwartalnych wyników badania IAB AdEx dostarczonych przez PwC Polska. Szczegółowe wyniki miesięczne są dostępne dla uczestników badania.
Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w Internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu (tzw. kick-backi). Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy jak i barterowy. Niniejszy raport zawiera dane za trzeci kwartał 2010 (29 uczestników) oraz porównania historyczne. Dane zebrano w dniach 11 października – 2 grudnia 2010.
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl