eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyPolskie firmy a marketing w wyszukiwarkach

Polskie firmy a marketing w wyszukiwarkach

2010-12-27 10:28

Polskie firmy a marketing w wyszukiwarkach

Udziały w rynku reklamy online i wartość SEM w Polsce © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (5)

Polskie firmy coraz częściej reklamują się w wyszukiwarkach internetowych. W pierwszym półroczu 2010 na tę formę promocji rodzime firmy wydały przeszło 217 milionów złotych - wynika z raportu branżowego portalu interaktywnie.com.

Przeczytaj także: Zdrowy rozwój polskiej firmy

fot. mat. prasowe

Udział poszczególnych form w rynku reklamy internetowej

Udział poszczególnych form w rynku reklamy internetowej

Co prawda, jeśli popatrzeć na wartości nominalne, to display nadal jest formą wykorzystywaną przez internetowych reklamodawców najchętniej. Niemal co druga złotówka wydana w sieci przeznaczona jest na wszelkiej maści banery. W tej kategorii SEM (search engine marketing, czyli marketing w wyszukiwarkach) przegrywa – udział w rynku reklamy ma mniejszy o 19 punktów procentowych.

fot. mat. prasowe

Udziały w rynku reklamy online i wartość SEM w Polsce

Udziały w rynku reklamy online i wartość SEM w Polsce


Jednak, jak podają autorzy raportu, dystans szybko topnieje. W pierwszym półroczu tego roku, porównując do analogicznego okresu roku 2009, wydatki na SEM urosły aż o 30 proc.. Najwięcej ze wszystkich kategorii reklamy w sieci. W tym samym czasie display zyskał piętnastokrotnie mniej. Dość powiedzieć, że tylko w pierwszych sześciu miesiącach tego roku marketing w wyszukiwarkach był nad Wisłą wart trzy czwarte tego, co w całym roku 2008 i można śmiało zakładać, że w tym roku wydatki przekroczą kwotę 400 milionów złotych.

Dynamika tej gałęzi internetowego marketingu to trend globalny. Dla porównania, w Stanach Zjednoczonych, gdzie rynek SEM będzie wart w tym roku – według prognoz firm Econsultancy i SEMPO – 16,6 miliarda dolarów, rozwój jest również oszałamiający. Od 2004 roku wydatki na SEM wzrosły czterokrotnie, a od 2007 – by porównać z danymi z Polski – o niemal 4,5 miliarda dolarów. A rynek amerykański jest zdecydowanie bardziej dojrzały, niż nasz rodzimy.

fot. mat. prasowe

Udziały w rynku wyszukiwarek w Stanach Zjednoczonych

Udziały w rynku wyszukiwarek w Stanach Zjednoczonych

Jak czytamy w raporcie, polski rynek od amerykańskiego różni się też w jednej, ale dla SEM niesamowicie ważnej kwestii. Nad Wisłą mamy sytuację totalnej dominacji jednego gracza w segmencie wyszukiwarek. Badanie prowadzone przez firmę Gemius, a publikowane w serwisie Ranking.pl dobitnie pokazuje, że w Polsce koncern Google uzyskał pozycję totalnego hegemona, z usług którego korzysta dziś przeszło 97 procent internautów.

Wynik drugiego w tym zestawieniu NetSprinta to zaledwie 1,32 procent, a kolejnej czwórce, która uwzględniana jest w badaniach, nie udaje się przekroczyć wyniku na poziomie błędu statystycznego. W Stanach Zjednoczonych, choć i tutaj palmę pierwszeństwa zdecydowanie dzierży potentat z Mountain View, liczących się graczy jest zdecydowanie więcej. Konkurenci spod znaku Yahoo! i Microsoftu zdają się też nieśmiało zdobywać teren, zyskując w ostatnich miesiącach po około 1 procent amerykańskiego rynku.

 

1 2

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: