Gospodarstwa domowe a rynek telekomunikacyjny 2010
2011-01-01 00:13
Przeczytaj także: Klienci a rynek telekomunikacyjny 2008
Rynek Internetu
fot. mat. prasowe
Cel zakupu komputera (w %, n=1009)
Większość gospodarstw domowych (61,5 %) deklaruje, że posiada w swoim gospodarstwie domowym komputer. Prawie połowa respondentów (44,4 %) posiada w domu komputer stacjonarny. Komputer przenośny 27,3 % respondentów. Z kolei 86,1 % gospodarstw domowych posiadających komputer ma w domu dostęp do sieci Internet.
Respondenci najczęściej kupowali komputery w celu korzystania z Internetu (70,3 %) oraz dlatego, że był potrzebny do pracy lub nauki – odpowiednio 47,5% i 45,7%. Natomiast jedna czwarta respondentów (23,8%) kupiła go dla dzieci.
Badanie pokazało, że najbardziej znanym dostawcą Internetu jest Telekomunikacja Polska. Wskazało ją 63,6 % badanych. Druga z kolei Netia jest wymieniana przez 36,4 % respondentów. Podobne wartości uzyskały Orange (32,7 %) i Era (30,3 %). Nieco mniej rozpoznawalny jest Plus z 26,1 % wskazań oraz Play z 22,1% wskazań. Niemal jedna piąta respondentów (18,6 %) rozpoznaje UPC. Także jedna piąta (20,7 %) nie potrafi rozpoznać żadnego operatora internetowego. Telefonia Dialog uzyskuje 15 % wskazań, natomiast Vectra nieco ponad 10%.
Osoby, które nie posiadają w domu komputera najczęściej nie decydowały się na jego zakup, ponieważ nie jest im do niczego potrzebny (75,2 %). Z powodów finansowych takiego zakupu nie dokonało 24,7 % badanych.
fot. mat. prasowe
Przyczyny nieposiadania dostępu do Internetu (w %, n=135)
Zdecydowana większość osób, które korzystają z Internetu w domu, posiada stałe łącze, głównie dostęp szerokopasmowy. ¼ badanych (25,4 %) posiada dostęp poprzez łącze o prędkości od 1 Mb/s do 1,99 Mb/s, a 27 % korzysta z łącza o przepustowości od 2 do 5,99 Mb/s.
Na rynku komunikatorów internetowych dwa programy są zdecydowanie częściej wykorzystywane niż narzędzia firm konkurencyjnych. W grupie wszystkich komunikatorów prowadzi Gadu-Gadu (86,7 %), a w grupie tylko komunikatorów głosowych: Skype (71,8 %).
fot. mat. prasowe
Zadowolenie z dostawcy usług internetowych (w %, n=800)
Ponadto wyniki badania wskazują na wysoki poziom zadowolenia z posiadanego dostawcy usług internetowych. Prawie połowa badanych (48,7 %) deklaruje zadowolenie, a jedna trzecia (32,9 %) zdecydowane zadowolenie ze swojego dostawcy Internetu.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl